Memaparkan catatan dengan label bengang. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label bengang. Papar semua catatan

Isnin, April 05, 2010

Ada masanya aku tak boleh duduk diam.

Assalamualaikum wbt and greetings.


Pernah tak aku beritahu, menipu itu sifat orang-orang munafik?

Aku rasa dah banyak kali aku bagitau kat manusia-manusia kat sekeliling aku. Dan, pernah tak aku bagitahu yang aku sememangnya mudah mempercayai orang? Tapi aku tak letak kepercayaan tu sesuka hati tanpa penimbangan dari akal yang waraas. Aku pun tahu nilai baik buruk manusia untuk letak sesebuah kepercayaan kat mereka.

Ape yang membengangkan aku adalah, kenapa perlu menipu? Kenapa perlu tipu orang yang dah letak kepercayaan kepada kau? Sangat sangat lah tak adil kalau menipu sesebuah pihak. Sebab sememangnya menyakitkan hati, menaikkan amarah, mengecewakan seseorang, menghilangkan kepercayaan, dan berlaku tidak adil serta kejam ke atas manusia yang ditipu. Samalah seperti menindas orang!! Zalim tahu takk??!!

Bagi aku, penipuan untuk menyembunyikan kebenaran adalah lebih menyakitkan aku daripada kebenaran yang sememangnya menyakitkan.


Aku bengang biler aku citer perkara nih kat adik aku, dan adik aku kata, "Haaa, dia tipu kau". Pergh bengang giler. Bengang dengan kenyataan dia tipu aku.

"Kau" sememangnya UZAKEN! Dulu dan kini tapi, tak selamanya!

Sakitnya hati bila diperlakukan sedemikian... Sekarang, aku perlu tenangkan diri. Marah itu api yang mebakar jiwa. Astaghfirullahalazim, aku tak terlepas dari nafsu amarah lagi nampaknya.

Isnin, November 16, 2009

It's going to be dawn sooner.

Hari ni, hari Isnin. Permulaan bagi minggu terakhir aku kat sekolah aku yang tercinta, di atas bumi Bukit Gambir yang makmur~
Hypothesis: Permulaan minggu yang sangat baik.

Hari ni gak hari last aku berada dalam posisi sebagai Pengacara Rasmi sekolah ( itulah ape yang kawan-kawan aku beri gelaran kat aku. anyway aku hepi. hehe =D ). Lawa giler susunan kerusi-kerusi kat atas pentas pagi tadi. Teratur, ikut warna dan cantik! Bukan nak angkat bakul (walaupun sedang mengangkat bakul) tetapi, sungguh lawa. Weh, sempat gak amik gambar. Hahahahahaha! Masa itu emas. Masa itu emas~

I said to my junior, Chinese boy (very intelligent fella) , "Today's chair arrangements is very neat and yet so nice"
Hee, speaking English lorh!!

Thanks to those who involved for today's events. Thanks for helping me very much. I shall never forget your good deeds.
Well, I shoulld mention their name here as they sould be appriciated.

1. Lim Kai Xiang. 15. One of my mate called him "Kai" only. Lim stands for his father's family name ( I just knew it today). But I called him "Kai Xiang". Well that's sounds formal. NVM.  Teachers really proud of him and he is the school's precious pearl (metaphor kay? ;) ). He has been helping me sooooooo much from the beginning of this year. I suppose to say thanks to him. Hee. Forgot la. Anyway, biggest thanks goes to him. Good luck in your upper form days dear!


2. Shamsuddin Bin Baharuddin, 16 or Sudin. Sudin kinda joyful partner. He always came suddenly in the PA Room. Geez. But well, he did helped me much. Yet kinda annoys me. But anyway and anyhow.... I don't really close to him la. Kuikuikui.


3. Yuza Shamira, 18 or Kak Yuza. She is my lovely senior. Joyful, cheerful, caring, helpful and so free-minded. I always like her. Good luck to you Kak Yuza in your STPM, this year. Take care of your health. You're always suffering from flu. Hhuhu..


4. Farizol Bin K Affendi, 16. People called him Pejol. But, I dunno... I can't call him Pejol. Why la? Haaaa..... this person contributes biggest deeds in smoothen school's events. Teachers like him, epecially my Tasawur Islam teacher. He is entertaining. I dare to say, amongst all Form Four students, he is the most hardworking prefect in the school ( exclude on his prefect duty. hee. back-up-ing. ). Yeah. He is the busiest person in the school. Teachers always search him for help . But, I hope he can cope more with his studies. He always helped me. Really. He is relliable. I can send anymore gratitude for what he had helped me through out the year. Without him, I can feel the school is missing one of it's wonder... yah. I just can pray and hope that in SPM ( next year ), he can do very very excellently. Good luck, mate.

Dah dah. Kini aku teruskan dengan berbasa-basi dengan BM lak.

Dua hari yang lepas, petang. Sedang aku tengah syok mimpi indah, heee, adik bongsu aku tiba-tiba kejutkan aku.
"Kakak.. kakak... ada surat untuk kakak..."
Dalam mamai, aku tengok surat tu. Bukan surat la dik. Hanya sekeping kad keras warna putih yang dicop dengan cop biru cair. Besar. Tertulis....

" Diterima"

Alhamdulillah~~~~~~~~~~~~~~~~~
Surat permohonan Matrikulasi aku dah selamat sampai kat Kementerian dan tgh diproses. Fuhhh. Syukur. Syukur.

Hari satu berita mengejutkan datang.

Kawan aku bertanya kepada Cikgu Kaunselor aku ni tentang nombor pin untuk isi borang masuk ke IPTA secara online. Program asasi lorh! Budak pandai je yang dapat. Tapi, aku nak mohon gak!!

Kawan aku bawak balik berita yang menggemparkan. Budak-budak ni kecoh-kecoh. Maka aku pun bertanya~

Penulis : Korang tengah citer pasal nombor pin yang kite beli kat cikgu ari tu kan?
Sahabat: Ha'ah.  Cikgu kata tak dapat lagi....
Penulis : Ha??? Biar betul ?? Kan tarikh tutup .... (aku nak cakap, dah nak dekat. Means, blom tutup lagi )
Sahabat : Tarikh tutup SEMALAM.

Pergh. Terkilan aku mendengarnya. Stunned. Terkejut. Terkejut. Stunned. Terkilan.
Cikgu~~~~~~~~~~~~~~ Hal ni melibatkan masa depan kami!! Kalau ada tempat lagi bagus dari Matrkis, dah tentu kami nak masuk!!
Punah harapan aku nak masuk IPTA..... aku sedih gak. Bengang gak. Sebab cikgu buat keje last minute. Cam cter borang matriks dulu. Cam ni la terjadi kat borang permohonan IPTA.... bengang memang bengang.

Tapi, pagi tadi dah bersalam-salaman dengan cikgu ni, (majlis izin ilmu).... kurang ajar la aku kalau aku nak marah kat cikgu.
Akhirnya aku terima je la nasib ni. Tetapi, harapan aku nak memohon borang ni belum lagi putus. Selagi cikgu tak pulangkan duit aku yang nak beli nombor pin tu, selagi tu aku akan terus berharap untuk memohon borang ke IPTA.


p/s: Aku menangis giler-giler masa bersalam-salaman dengan cikgu. Heeee. Masa bersalam dengan kengkawan, tak menitis pun air mata...

Jumaat, Oktober 30, 2009

Cili padi.

30 Oktober 2009

18 hari lagi nak pekse SPM.

Aku pun tak tahu la, kenape dugaan semakin nak dekat SPM ni, datang dari pelbagai cara.... hanya iman yang utuh boleh mengatasi
masalah seperti ni.

Bengang. Memang bengang.
Aku bengang dengan diri aku, yang kurang semangat untuk study dan masa belajar tak bersungguh-sungguh.

Aku bengang dengan persekitaran aku.
Situasi hidup aku kian tertekan.

Cubit peha kanan, peha kiri terasa juga. 
Itu yang aku dapat rasakan sekarang ni. Bestfriend aku dilukai. Mana taknya aku bengang. Coz bestfriend aku slalu cter masalah ni.
Aku bukan seorang manusia yang mudah naik angin.
Wa respek sama lu la, kalo lu pandai wat aku naik angin
Bukan "hot", bukan geram, bukan menyampah dan bukan marah.
Ni naik angin.

Setakat ni, JERI aku stabil sedikit. Bestfriend aku dah sah-sah, kestabilan E dia kurang dari aku.
Sebagai kawan kene la tolong. Dia dah tolong aku, aku harus tolong dia.
Aku tak berada dalam situasi dia. Tapi, bile aku cuba membayangkan situasi "kawan makan kawan" (sangkaan aku pada masa ni)
kene kat aku, kerusi kat depan aku bole melayang sekurang-kurangnya 0.2 meter.

Mungkin salah seorang daripada kawan aku akan membaca entri ni.
Biarkan. Aku nak korang tahu sesuatu.

Kawan yang senang untuk memaafkan kesalahan teruk yang ko penah lakukan kat dia,
bukan bole jumpe kat tepi jalan la.
Kawan jenis ni, korang sepatutnya lebih hargai dari kejar yang menjadi punca masalah antara ko dengan kawan ko yang pemaaf ni.
Sounds kasar rite? Aku memang kasar pun. Hakikatnya aku sememangnya seorang yang kasar.
Nak terasa hati, suke hati korang la.

Cume aku nak ingatkan je.
Hargai kawan yang ada kat depan mata ko.
Aku baru sedar hakikat ni, hari ni. Hari aku tulis entri ni.
Aku tahu, sapa la aku nak sound orang kan~ aku pun sama jahat cam ni gak.Tapi, sebagai kawan aku ada hak.
Bak kat ayah aku, orang yang pernah buat salah yang sama,
layak menasihati orang yang melakukan kesalahan yang sama.

Dan tolong lah wahai diriku dan dirimu,
jagalah hati orang lain. Jangan sampai terluka.
Senang ke nak sembuh luka kat hati yang sorang pun tak leh nampak??
Bole pakai Salonplas atau mane-mane " plaster murah " ??

Bro, sume orang buat silap. Jangan fikir diri sendiri perfect.
Hari tu aku kene, hari ni kau pulak.
Allah swt tu MAHA ADIL  wat...
setimpal~ apa yang kau buat kene kat kau balik....
jadi, fikir-fikirkan la...

p/s: sape yang makan cili dia yang terase pedasnye. kepada sesiapa yang dah terase hati dgn aku, aku nak kata "mintak maaf".
pastu cube pikir balik, apasal ko terase hati dengan aku. 

p/s/s: ni hakikat sebenarnye diri aku. aku dah tak tahan nak kawal rase bengang ni. aku tulis la kat blog. =)

p/s/s/s: penulis adalah seorang yang sensitif


Rabu, September 30, 2009

2 Hari selepas 27 September 2009

Secara jujurnya aku tak tahu nak letak apa kat tajuk atas tu. Tahap ke-kreatif-an aku dah berkurangan lah pulak.. aish...

Hurm, 28 September 2009.

First day sekolah lepas naik cuti beraya~

Ah... sungguh indah hari ini. Pagi-pagi, on the way nak ke sekolah, tak sampai 500m dari rumah hujan renyai-renyai. Maka, aku teruskan kayuhan. Aku tahu, mak takkan nak hantar punya~ Lagi-lagi kalo ada ayah kat umah pepagi.... toksah mimpi ler nak naik kereta!
Oppss!
Aku punya lah gumbira sebab kalo hujan, perhimpunan mingguan tak yah la buat! Aku bole amik cuti hehehe... tak perlu lagi nak handle perhimpunan, kemas kerusi, kelam kabut cari MC, pembaca doa dan pembaca ikrar.
Walau bagaimanapun, aku telah mengambil satu langkah yang boleh membuatkan perhimpunan mingguan digantikan dengan perhimpunan harian secara rasminya--------- tanya kepada pengetua! (LOL, masuk entri ni, dah kali ke 3 aku sebut nama pengetua.... aish.. bertuah betol pengetua ni... ^^)

Maka dialog berlaku seperti berikut

"Assalamualaikum cikgu"

"Waalaikumusalam"

"Cikgu, nak buat perhimpunan tak hari ni? ERRMMM, langit tu nampak menduuuunngg sangat. Takot2 hujan pulak karang. "

"Kita tengok dulu. Kalo hujan kita batalkan. "

"Cikgu.... erm... tadi cam ada hujan sedikit. Tapi langit tu gelap la juga. Camne ni?"

"Erm.... xperlulah perhimpunan"

Hatiku melonjak kegembiraan. *kurang asam punya pengawas* . "erm... kalo cam tu, saya buat perhimpunan biasa sajalah! "

"ah... baiklah..."

(Akhirnya.. sampai pukul 1 tengahari, tamat waktu persekolahan, hujan tak turun-turun pun..  )

.... aku pun berangkat ke tapak perhimpunan yg sentiasa menanti aku.Cewah.  Seperti biasa, buat pengumuman suruh budak beratur - suruh budak masuk tapak perhimpunan - suruh budak form 4 baca doa dan jadi MC.

Dari jauh aku memerhatikan gerak langkah ketua pengawas dan errr rakan tauladannya memasuki tapak perhimpunan.

Aku menyapa, "Selamat Hari Raya~"

"Selamat Hari Raya..." balas mereka. "Ah... Cikgu Penasihat Lembaga Pengawas pesan, minggu ni perhimpunan suruh budak form 4 handle."

Aku berseloroh kat dalam hati. Punyalah hepi.. Aish... Allah swt mmg syg kat aku. Tapi, aku mesti rasa rindu pada mikrofon kesayangan aku tu~





Dalam kesempatan ini, kalau kamu yang bernama Farizol terbaca entri ni, tak kira la masa bila... akak nak mintak maaf la... sebab akak tanya pada kamu soalan maut. Sorilah dik... dah lah kamu yg handle perhimpunan pada hari itu, ish tak patut sungguh aku ni...

Lagi satu punya hal. Tarikh tutup matriks 10 Oktober 2009. Pergh, sampai sekarang borang matriks tak sampai2. Kawan aku mai khabaq, sekarang ni dah tak pakai borang surat-menyurat dah. Sume online terus. Ceh. Abes la RM10 aku bayar utk beli borang tu dari cikgu.. Untuk kepastian, kami segerombolan pembangkang utama dari kelas 5 Sains 1, berjumpa dgn cikgu kaunseling.

Laaaa.... rupa2nya pakai lagi borang. Haaa, hot hot. Dah nak dekat tarikh tutup, borang tak sampai kat tangan. Budak sekolah lain mesti dah siap hantar. Ceh. Borang dah boleh dapat masa bulan Julai lagi.... huhu... sabo je lah. Pakai online kene ada no pin yg bole dibeli kat BSN menurut kawan aku, berharga RM6 daripada apa yg aku baca kat internet.

Maka bermulalah pemburuan kami sekawan untuk memburu sijil-sijil yang berharga yang berada dalam genggaman cikgu... *Termasuk guru penasihat lembaga pengawas*


Masuk day 2. 29 September 2009.

Hurm. Hari ni aku lari dari perhimpunan lagi~ Huhu... lama2 jadi habit payah lah pulak. Tapi, aku datang juga ke tapak perhimpunan. Memerhatikan kecekapan budak form 4 handle perhimpunan, oooo, manusia yang dah selalu dok atas tu, mmg la xde masalah kalo nak handle. Aku nak gak tgk adik2 aku yang lain yang comel2 dan comot2 tu jadi MC tanpa aku suruh.

Huh....hampeh. Buat jadual xnak ikut la pula.. tapi tahniah la pada yang ikut jadual tu. Trimas, muchas grasias!

Ok singkatkan cerita entri kali ni, aku dah dapat SEMUA result trial aku dalam masa dua hari. Gler ah.

Nak tahu?  Semestinya nak tahu... aku dapat................................................

*drums rolls*

7A 3B IE ....   

Haa... jangan dok heran lah, asal ada satu bende yang cacatkan result tu. Itulah dia, addmath. Kira okey la dari mid year. Aku fail what. Kali ni lulus. Cuma komen tuan punya badan:

1. Aku tak study gila2.
2. Aku tak cukup ibadah/amal yang gila2 masa bulan puasa aritu.
3. Aku terlebih masuk dunia fantasi aku kot? Hehehe...
4. Aku tak dapat nak fokus/concentrate/istiqamah masa study...

ok. aku terima segala kritikan dan kutukan.


Hari ni, cikgu ada buat annoucement. Borang permohonan untuk ke IPTA dah boleh didapati di tempat-tempat sepatutnya ia boleh didapati~ Note: Kemasukan ke IPTA dan Matrikulasi adalah berbeza ya? . Fuhh, alhamdulillah borang ke IPTA ni lambat cket tarikh tutup dia. Dalam 13 November la kalo tak silap aku...


Anyway, guwd luck diucapkan kepada semua hamba Allah yang menduduki perkara penting dalam hidup mereka. Jarum di jam dinding sudah menunjukan lebih dari pukul 12 tgh malam.... Jadi... Sayonara~

Chiao!

Rabu, September 09, 2009

Aku bukan begitu lemah untuk dipermainkan

Buli. Menindas. Menangguk di air yang keruh.



Manusia spesis dengan diri ini, amat, amat dan AMATLAH TIDAK suka pada perkataan seperti ini apatah lagi mengalami situasi seperti ini. Tidak mustahil sekiranya kalau diri ini dipalit dengan rasa benci yang mendalam, mungkin... mungkin tak dapat dilupakan sehingga hujung nyawa.


Tak kira tua atau muda, diri ini cukup tidak meyukai perkara-perkara seperti ini.
Jadi sesiapa yang berminat dan berniat untuk menunjukkan "terer", silakan. Pentas sudah dibuka. Tapi, jangan mengundurkan diri. Anda sudah menguak pintu kandang harimau...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Amaran yang mengancam!
Hmm apa yang terjadi sebenarnya?
Cenggini, ada seorang manusia, bila masa yang kita perlukan dia sangat sangat, masa tu lah dia tak muncul.
Bila kita tak perlukan dia tunjuk muka dia yang hensem tu ( :P ) masa tu lah dia seperti perdana menteri sibuknya, menyibukkan diri dengan masalah yang aku ada.
Tak, dia melarikan diri dari masalah yang dia ada...
Bengang betul la!!!!...
<:-P <:-P <:-P

Sabtu, Ogos 08, 2009

Satu pembulian?

Assalamualaikum semua.

Pagi semalam hujan. Aku keluar dari rumah gerimis sedikit-sedikit. Tapi masa dah nak sampai sekolah, aaaaaaaa, dah lebat sikit. Habis basah bajuku... Habis basah bajuku...

Aku dah set kat otak, mmg tak de perhimpunan lar pagi ni... *Huhu, sedey banyak* ...
Aku dok tercangok kat kantin, tunggu hujan berhenti. Aku nak kene jaga susur gajah. Aaaaaa, dah lama tak buat keje pengawas... *lempang diri sendiri*

Akhirnya, aku blah gak dari situ. Bukan jaga susur gajah! Aku pergi ke pejabat. Tanyalah kpd sesapa yg bole percaya, "Nak buat perhimpunan tak?" . Aku gi ngendap kat pejabat pengetua. Luas gler pejabat dia. Aku mana pernah masuk pejabat dia. GPK sekolah pernah lah...

Pengetua ada... Tapi aku buat bodo. Bole tanya kat pengetua ker? Aku turun balik. Tapi terserempak ngan cikgu Rosmah kat tangga.

"Cikgu, agak-agaknyer la kan, nak buat perhimpunan tak?"

Cikgu terdiam.

"Tak tahu eh? Xper la," tu pesen aku, kalo tak tahu ckp jer tak tahu. Cikgu bg cadangan suwoh tnya pengetua. Aku tanya la jugak. Pengetua pun nampak blur. Dia suwoh aku tanya Ustaz Hanafi. Aku pun turun, tp terserempak ngan Ustaz. Aku tanya Ustaz, Ustaz suruh aku gi tanya pengetua.

Apa la... bikin penat saja.

Last2, bacaan yasin di dewan, budak cina dan india di kantin. Budak laki form 3, 5, & 6 kat surau wat solat hajat.
Cabaran!
Camner nak handle budak lebih dr 400 suruh dok diam dlm dewan, pd hari hujan??
Aku x kesah. Beg campak (tak campak) ke tepi, aku susun meja utk org yg memimpin bacaan yassin.

Penat,.... budak lelaki hanya tengok jer aku angkat kerusi naik ke pentas. Aku tak suruh diaorg ker? A'ah. Memang. Alaaa.... diaorg sumer la yang tak gentlemen langsung! Berpeluh seyh buat kerja tu....
Selesai tu. Masalah PA sistem lak... tak bole nak hidup. Aisehmen... Berlari lah aku keliling pentas cr punca masalah.

Dalam pada masa yg sama, ada sorg budak suruh aku angkat beg dia. Budak laki. Waiyoo. Bole cetus skandal. Sbb kawan perempuan sekelas dengan dia kat tepi perjalanan aku ke beg budak lelaki tu...

Aaaaa. Siap sume, aku turun bawah, amik yassin dr celahan buku teks agama aku. Alhamdulillah ada kerusi. Aku duduk. Bacaan pun bermula.

Tiba-tiba, ada cikgu panggil aku dari belakang. Dia amik yassin aku. AKu kebingungan..

"Salsabilla, awak pergi ambil kerusi lain.... bagi cikgu kerusi ni. Cikgu nak pinjam yassin ni jugak. Pastu kita share, ok?"
Aku bangun slow2. Kerusi tu dia dah tarik siap-siap.

Aku? Aku tengok jer cikgu tu tarik kerusi aku.

Aku sedih la... nak tak nak, aku gi tarik kerusi kat dalam. Dah la org tgh baca yassin. Hish, buat malu. Aku pun tak sampai hati tengok yassin aku dipegang bawah paras dada... AAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Ape ni, CIKGU?!

Secara jujurnya, aku rasa sedih dan geram.
Aku penat buat kerja, org tak nak tolong. Dah tu, tak sempat nak lepaskan lelah, kerusi aku kene tarik, yassin aku org pinjam.
Ape ni??!?!!!!

Aku terasa seperti dibuli pun ada juga. Aku tak faham la sikap orang dewasa ni. Diaorang minta tolong. Tapi, pada masa yang sama, seperti ambil kesempatan atas kita pun ada. Aku bingung la. Pembulian atas pertolongan?

Sedih taw! Bukannya aku ni murid kurang ajar, tak kenang budi.... Aku respect sumer orang tua dr aku, tapi, ada yang amik kesempatan tu yang aku geram...

Jumaat, Julai 31, 2009

B.E.N.G.A.N.G

Minta maaf lah... kalo dalam tinta kali ini saya bersuara agak kasar.
Tetapi, saya ingin luahkan SEGALA-GALANYA!

Pertama.

SAYA TERASA BENGANG! BENGANG!!!
BENGANG BENGANG BENGANG BENGANG BENGANG

Mesti tertanya-tanya kan?
Dengan siapa saya bengang?
Kenapa terasa bengang?

Kenapa?
SAYA TIDAK SUKA SAMA SEKALI APABILA DIBULI (atau) dan DIARAH-ARAHKAN OLEH BUDAK YANG MUDA DARI SAYA....

TAK SEDAR DIRI BETUL
...