Memaparkan catatan dengan label school life. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label school life. Papar semua catatan

Khamis, Disember 31, 2009

Secangkir Memori I

Dalam masa beberapa hari ni aku merasakan otak aku dalam kondisi yang sangat tak stabil. Bukan faktor hormon. Coz, erm.... dah lepas dah  =) . Rasa meng sangat dan otak miong cket. Tapi, aku tak lah menonjolkan ke-miong-an tuh... Dalam pada masa yang sama, mak suruh kemas buku peniggalan aku kat rak tuh. Aduyai... sayangnye nak buang buku-buka lame nih, start dr F4. Seb baek ler ada lah insan-insan yang sanggup nak membela buku-buku kesayangan aku tuh..

Pejam celik pejam celik... rupa-rupanya dah lama budak sekolah ni bercuti ek? Aku still budak sekolah wat? Until 1 Januari 2010 aku dah bergelar lepasan SPM. Adui, betapa rindunyeeee aku kat kehidupan sekolah. Rindu sangat-sangat. Aku rasa cam tak nak je tinggalkan alam persekolahan.


Aku masih teringat lagi camner permulaan hari pertama aku bergelar pelajar tingkatan 5

Hari pertama agak kecoh. Aku dan kengkawan dah diberitahu sebelum bercuti akhir tahun 2008, hari pertama persekolahan kami kene kawal keadaan sekolah. Memang kteorg galas tanggungjawab tuh. Kengkawan aku pergi ke gate, jaga pagar tapi aku pergi tapak perhimpunan. Aku pun tak tahu kenapa. Mungkin sebab kunci bilik PA dah sedia ada kat aku kot?
Kecoh masa perhimpunan, aku yang kelam kabut la. Kemas kerusi and pe ke bala sume dan mencari manusia untuk baca doa dan ikrar. Susah beb, tapi seb baik la ade manusia prihatin kat aku dalam sekolah tuh. Arigatou la. Yang bestnyer, aku jadi MC dalam majlis perhimpunan pada hari pertama persekolahan... honestly.. tergagap masih ade. Dan pada hari akhir persekolahan pun, aku jadi MC. Sebab aku nak. Heeee.

Ni ada sedikit kenang-kenangan masa hari terakhir aku kendalikan perhimpunan dalam kehidupan aku sebagai seorang pelajar.


Lawa tak susunan kerusi? Aku sendiri terkejut tengok susunan yang sangat kemas dan teratur ikut warna.


Orang-orang kuat sebalik tabir perhimpunan harian atau mingguan di SMK Bukit Gambir sesi 2009.
(p/s: Sume nih anak sulung. LOLZ! )

Aish... rindunyeee.... tak tahan aku. Aku tengok gambar-gambar lama, cam Hari Sukan sekolah ke... rindu sangat! Nak mengalir air mata pun ada!

Kenang-kenang balik... masa hari sukan sekolah awal tahun dulu~


Diaorg ni tangkap gambar masa aku pergi tolong menyorak kat pasukan sorak rumah sukan aku dulu... Tak ajak aku pun..


Team silat sendeng SMKBG.. Diaorg duet dengan Taekwando.




Team ITF Taekwando SMKBG... yang black belt tuh, kawan aku... Terer tak?
SMKBG dah ade ramai Black Belt.. dalam 5 orang. Kira, ramai gak tuh.



Yang kat tengah tuh adalah maskot rumah sukan Tun Razak, boybird.. Kreatif la diaorg. Taon lepas,
rumah sukan aku buat maskot Spongebob Squarepants.. hee. berkaler kuning~~


Sebahagian daripada pasukan rumah Tun Perak, diaorg ni Jr. yang betul cute lah!!
Aku mesra dengan diaorg, diaorg pun mesra dengan aku.. eeeee.. bestnyee


Tapi walaupapepun, Tun Perak tetap juara walaupun kami kalah. Tapi aku tak kisah,
asalkan aku dapat simpan memori yang pasukan sorak TP bertekak dengan pasukan sorak
rumah-rumah sukan yang lain (aku pun turut join skali la. Seronok dapat mejerit sampai sakit tekak nih). Heee

Aku sudahi entri panjang ni dengan satu lagi gambar....




Nota kaki: Edisi kedua entri "Secangkir Memori" akan menyusul.

Isnin, November 16, 2009

It's going to be dawn sooner.

Hari ni, hari Isnin. Permulaan bagi minggu terakhir aku kat sekolah aku yang tercinta, di atas bumi Bukit Gambir yang makmur~
Hypothesis: Permulaan minggu yang sangat baik.

Hari ni gak hari last aku berada dalam posisi sebagai Pengacara Rasmi sekolah ( itulah ape yang kawan-kawan aku beri gelaran kat aku. anyway aku hepi. hehe =D ). Lawa giler susunan kerusi-kerusi kat atas pentas pagi tadi. Teratur, ikut warna dan cantik! Bukan nak angkat bakul (walaupun sedang mengangkat bakul) tetapi, sungguh lawa. Weh, sempat gak amik gambar. Hahahahahaha! Masa itu emas. Masa itu emas~

I said to my junior, Chinese boy (very intelligent fella) , "Today's chair arrangements is very neat and yet so nice"
Hee, speaking English lorh!!

Thanks to those who involved for today's events. Thanks for helping me very much. I shall never forget your good deeds.
Well, I shoulld mention their name here as they sould be appriciated.

1. Lim Kai Xiang. 15. One of my mate called him "Kai" only. Lim stands for his father's family name ( I just knew it today). But I called him "Kai Xiang". Well that's sounds formal. NVM.  Teachers really proud of him and he is the school's precious pearl (metaphor kay? ;) ). He has been helping me sooooooo much from the beginning of this year. I suppose to say thanks to him. Hee. Forgot la. Anyway, biggest thanks goes to him. Good luck in your upper form days dear!


2. Shamsuddin Bin Baharuddin, 16 or Sudin. Sudin kinda joyful partner. He always came suddenly in the PA Room. Geez. But well, he did helped me much. Yet kinda annoys me. But anyway and anyhow.... I don't really close to him la. Kuikuikui.


3. Yuza Shamira, 18 or Kak Yuza. She is my lovely senior. Joyful, cheerful, caring, helpful and so free-minded. I always like her. Good luck to you Kak Yuza in your STPM, this year. Take care of your health. You're always suffering from flu. Hhuhu..


4. Farizol Bin K Affendi, 16. People called him Pejol. But, I dunno... I can't call him Pejol. Why la? Haaaa..... this person contributes biggest deeds in smoothen school's events. Teachers like him, epecially my Tasawur Islam teacher. He is entertaining. I dare to say, amongst all Form Four students, he is the most hardworking prefect in the school ( exclude on his prefect duty. hee. back-up-ing. ). Yeah. He is the busiest person in the school. Teachers always search him for help . But, I hope he can cope more with his studies. He always helped me. Really. He is relliable. I can send anymore gratitude for what he had helped me through out the year. Without him, I can feel the school is missing one of it's wonder... yah. I just can pray and hope that in SPM ( next year ), he can do very very excellently. Good luck, mate.

Dah dah. Kini aku teruskan dengan berbasa-basi dengan BM lak.

Dua hari yang lepas, petang. Sedang aku tengah syok mimpi indah, heee, adik bongsu aku tiba-tiba kejutkan aku.
"Kakak.. kakak... ada surat untuk kakak..."
Dalam mamai, aku tengok surat tu. Bukan surat la dik. Hanya sekeping kad keras warna putih yang dicop dengan cop biru cair. Besar. Tertulis....

" Diterima"

Alhamdulillah~~~~~~~~~~~~~~~~~
Surat permohonan Matrikulasi aku dah selamat sampai kat Kementerian dan tgh diproses. Fuhhh. Syukur. Syukur.

Hari satu berita mengejutkan datang.

Kawan aku bertanya kepada Cikgu Kaunselor aku ni tentang nombor pin untuk isi borang masuk ke IPTA secara online. Program asasi lorh! Budak pandai je yang dapat. Tapi, aku nak mohon gak!!

Kawan aku bawak balik berita yang menggemparkan. Budak-budak ni kecoh-kecoh. Maka aku pun bertanya~

Penulis : Korang tengah citer pasal nombor pin yang kite beli kat cikgu ari tu kan?
Sahabat: Ha'ah.  Cikgu kata tak dapat lagi....
Penulis : Ha??? Biar betul ?? Kan tarikh tutup .... (aku nak cakap, dah nak dekat. Means, blom tutup lagi )
Sahabat : Tarikh tutup SEMALAM.

Pergh. Terkilan aku mendengarnya. Stunned. Terkejut. Terkejut. Stunned. Terkilan.
Cikgu~~~~~~~~~~~~~~ Hal ni melibatkan masa depan kami!! Kalau ada tempat lagi bagus dari Matrkis, dah tentu kami nak masuk!!
Punah harapan aku nak masuk IPTA..... aku sedih gak. Bengang gak. Sebab cikgu buat keje last minute. Cam cter borang matriks dulu. Cam ni la terjadi kat borang permohonan IPTA.... bengang memang bengang.

Tapi, pagi tadi dah bersalam-salaman dengan cikgu ni, (majlis izin ilmu).... kurang ajar la aku kalau aku nak marah kat cikgu.
Akhirnya aku terima je la nasib ni. Tetapi, harapan aku nak memohon borang ni belum lagi putus. Selagi cikgu tak pulangkan duit aku yang nak beli nombor pin tu, selagi tu aku akan terus berharap untuk memohon borang ke IPTA.


p/s: Aku menangis giler-giler masa bersalam-salaman dengan cikgu. Heeee. Masa bersalam dengan kengkawan, tak menitis pun air mata...

Ahad, Oktober 11, 2009

Awesome yet dreadful week.. kinda?

Owh yeah.  Hari ni hari Ahad. Maka genaplah seminggu aku dah tak meng-update blog ni. Kepada sesiapa yang sudi membaca karutan aku ni, tima kasih :) .

Minggu ni minggu kedua lepas cuti raya. Errrr. Satu lagi minggu yang agak "Awesome" tapi, "terrible"...
Rumusan cerita.

Ahad, 4 Oktober 2009

Hari ni aku beraya lagi. Kali ni cuma 10 orang saja. Kemeriahan memang kureng la berbanding awal2 serang rumah orang dulu tu. Tapiii..... pada hari ni banyak juga perkara yang tak disangka untuk berlaku, berlaku jua...

Mula-mula beraya rumah Cikgu Bio, pastu g rumah timbalan pengawas yang sekelas dgn aku. Pastu pergi rumah ehem ehem (errr.... aku tak menyimpan apa2 perasaan terhadap ehem2 ni. Namanya tidak bole ditulis disini... :D ). Kat rumah ehem ehem ni lah, aku kene sakat teruk dengan kengkawan. Mak mertua lah, apa2 lah... Pastu g rumah ehem ehem kawan aku, maknya merupakan cikgu, dan ehem ehem tu kawan aku masa sekolah rendah. Pastu g rumah Guru Penasihat Badan Pengawas, merupakan ex Cikgu BI aku masa Tingkatan 1 dulu. Anaknya merupakan manusia yang bg aku, paling kerek skali kat dalam dunia ni. Kerek setebal semua buku teks aku. Tapi, anak dia syok kat kawan aku.

Pastu, g solat kat rumah kawan di Parit Rabu, dia ni cameraman kteorg sepangjang serangan raya ni. Destinasi terakhir adalah rumah ex Cikgu Sejarah aku, masa Tingkatan 3. Aduss,, hujan. Sementara menunggu hujan kteorg buat sesi mengumpat. Hehehe... mane ade... Sesi membongkarkan rahsia. Rahsia pasal apa? Alah... beselah. Rahsia yang budak perempuan suka sangat nak simpan dan sebolehnya orang lain xyah tahu.... Aku pun membongkarkan rahsia aku.... dengan gembiranya. Cewah. Diaorang yang pakse aku .... XD

Isnin, 5 Oktober 2009.

Aku tak berapa ingat apa yang best masa hari Isnin ni. Perhimpunan ada cm bese. Ah, borang matriks dapat hari ni. Alhamdulillah sampai juga ke tangan ini. Mulalah, pemburuan sijil-sijil giat dijalankan. Ada kelas Bio petang tuh. Balik rumah,,,, lepak. Setat dari masa nak masuk Isyak sampai kul 1 pagi, Hah. Amek ko. Aku letih gler.


Selasa, 6 Oktober 2009

Sijil-sijil sudah dapat, amik yang penting aja~ petang pergi photostat. Beli setem kat pejabat pos (p/s: Aku rasa second time aku beli setem... :D ). Balik umah sudah terlepak. Alhamdulillah petang tu xde kelas. Abes aku. Kepala pening untuk memikirkan pilihan kolej matriks. HUhuhu... Aku pilih Johor, Pahang n Perak.

Cerita sekolah? Hurm.... yang best2 adalah rahsia. Hehehe....


Rabu, 7 Oktober 2009

Siap isi borang, hantar hari ni. Bila aku ckp kat mak ttg kolej pilihan aku, mak mengamuk sebab amik kolej kat Pahang. Ayah pun sama. Peh, aku memang tahan air mata masa tu. Kata-kata parents aku memang pedas bak wasabi. Alih2 ayah suwoh tuko alamat sedare aku kat Ipoh dan letak pilihan kolej sume kat utara. Parents tak tahu, kolej terbaik sume kat selatan.

Aku g sekolah sambil menangis atas basikal. Kenelah juga tuko alamat. Kalo setakat tuko pilihan ok lagi la.... Peh.... sabo wahai diri. Aku tak tahan. Last-last aku menangis gile2 kat dalam bilik Ketua Bidang (nak dapatkan cop pengesahan kat sijil2 meh...). Drama sedih pun berlangsung depan budak2 yang masuk dalam bilik tu. Aku pun sengal gak. Pesal bole menagis dalam bilik Ketua Bidang. Dah lah masa tu penuh dengan budak laki2 lak tu.

Aku tak tuko alamat pun. Degil? Ayah aku kata aku ni dah jadi degil. Aku pun rasa begitu.



Khamis, 8 Oktober 2009.

Settle hal borang matriks. Tenang hidupku....

Selepas aku bongkarkan rahsia aku masa sesi membongkarkan rahsia tu, banyak perkara yang aku xsangka akan berlaku, berlaku jua. Ayat ni kuar dari mulut budak LELAKI tingkatan empat yang berada di atas kelas aku (masa ni diaorang lepak kat birai, masa tu gak aku keluar T_T, nak g makamal komputer kayh?)

"Nak cari F, eh? "

Pastu, dia betul-betul panggil nama budak F ni. Aku lak menjerit dari bawah

" WEH! TAK PAYAH LAA... JANGAANNNN!!! "

Pastu aku lari masuk ke dalam, kat koridor. Kengkawan aku pun serbu aku. Muka diaorang cuak gler. Satu persolan yang bermain kat dalam fikiran aku, dan dalam fikiran kawan2 aku. " camne diaorang boleh tahu?"

sampai sekarang aku tak tahu. Pergh, cam siut pun ada. Buat muka aku jadi merah pun ada. Kawan aku pesan, jangan berikan reaksi tu... nanti lagi jelas la diaorg tahu... Pastu ada sorang lagi kawan aku kata, " Bell nampak relax je, kita yang kawan-kawan dia jadi cuak"

Sabo wahai diri~


Jumaat. 9 Oktober 2009

OK. Kesinambungan cerita yang tak terjangka itu berlaku jua pada hari ni.

Mula-mula masa nak bertolak ke surau yang tak sampai 1 marhalah (dekat la tu. tapi kteorg tetap lambat ), aku dok kat bawah birai tingkat dua. Kali ni budak lelaki lain lak. Ada sorang dua yang aku kenal. Pas bertanya ringkas pada dia ttg seperkara, aku menoleh ke tempat yang lain.... entah la aku tak perasan apa yang berlaku. Alih-alih aku dongak atas. Dah ada budak lelaki sengih-sengih. Hish!
Kawan aku pun sengih gak? Pesal??

Sambil berjalan ke surau, dia beritahu " Tadi ko tak perasan ke? Si, S dan kengkawan dia ada panggil seseorang dan tunjuk ke bawah, ke arah kita tadi. Pastu wei, aku nampak F keluar tengok ke bawah cari sesuatu. Pastu dia blah. "

Aku dah cam.... T_T  campur  0_0. Bukti cerita dikukuhkan dengan adanya saksi kedua menceritakan perkara yang sama kat aku.

Rehat,

Kawan aku mintak aku temankan dia ke tingkat atas, sbb nak jumpa dengan budak F. Mula-mula tak nak. Tapi, aku teman je lah. Kat tangga je. Budak perempuan dari kelas si F, sapa aku,

"Hai Kak Bell. Cari F ke?"

Aku aplikasikan nasihat kawan aku, maka dengan buat muka selamba-menyampah aku "Buat apa cari F? "
Mereka pun kecewa. YESS! "Alah, nak mengacau sedikit pun tak boleh." Ho yeah....

Pastu tiada cerita menarik...

Aku kene denda berdiri kat belakang sebab aku tak bawak kertas 3 Trial Physic... heheh... den lupa la. Keje dah siap. Lupa dowh!

Kayh . Aku nak pergi sambung blaja. SPM dah tinggal 39 hari lagi nih. Dah lah sistem pengredan dah tuko. Menyusahkan pun ada.... nak dapatkan A+ bukannyer senang..... T_T .

Sabo wahai diri~

Rabu, September 30, 2009

2 Hari selepas 27 September 2009

Secara jujurnya aku tak tahu nak letak apa kat tajuk atas tu. Tahap ke-kreatif-an aku dah berkurangan lah pulak.. aish...

Hurm, 28 September 2009.

First day sekolah lepas naik cuti beraya~

Ah... sungguh indah hari ini. Pagi-pagi, on the way nak ke sekolah, tak sampai 500m dari rumah hujan renyai-renyai. Maka, aku teruskan kayuhan. Aku tahu, mak takkan nak hantar punya~ Lagi-lagi kalo ada ayah kat umah pepagi.... toksah mimpi ler nak naik kereta!
Oppss!
Aku punya lah gumbira sebab kalo hujan, perhimpunan mingguan tak yah la buat! Aku bole amik cuti hehehe... tak perlu lagi nak handle perhimpunan, kemas kerusi, kelam kabut cari MC, pembaca doa dan pembaca ikrar.
Walau bagaimanapun, aku telah mengambil satu langkah yang boleh membuatkan perhimpunan mingguan digantikan dengan perhimpunan harian secara rasminya--------- tanya kepada pengetua! (LOL, masuk entri ni, dah kali ke 3 aku sebut nama pengetua.... aish.. bertuah betol pengetua ni... ^^)

Maka dialog berlaku seperti berikut

"Assalamualaikum cikgu"

"Waalaikumusalam"

"Cikgu, nak buat perhimpunan tak hari ni? ERRMMM, langit tu nampak menduuuunngg sangat. Takot2 hujan pulak karang. "

"Kita tengok dulu. Kalo hujan kita batalkan. "

"Cikgu.... erm... tadi cam ada hujan sedikit. Tapi langit tu gelap la juga. Camne ni?"

"Erm.... xperlulah perhimpunan"

Hatiku melonjak kegembiraan. *kurang asam punya pengawas* . "erm... kalo cam tu, saya buat perhimpunan biasa sajalah! "

"ah... baiklah..."

(Akhirnya.. sampai pukul 1 tengahari, tamat waktu persekolahan, hujan tak turun-turun pun..  )

.... aku pun berangkat ke tapak perhimpunan yg sentiasa menanti aku.Cewah.  Seperti biasa, buat pengumuman suruh budak beratur - suruh budak masuk tapak perhimpunan - suruh budak form 4 baca doa dan jadi MC.

Dari jauh aku memerhatikan gerak langkah ketua pengawas dan errr rakan tauladannya memasuki tapak perhimpunan.

Aku menyapa, "Selamat Hari Raya~"

"Selamat Hari Raya..." balas mereka. "Ah... Cikgu Penasihat Lembaga Pengawas pesan, minggu ni perhimpunan suruh budak form 4 handle."

Aku berseloroh kat dalam hati. Punyalah hepi.. Aish... Allah swt mmg syg kat aku. Tapi, aku mesti rasa rindu pada mikrofon kesayangan aku tu~





Dalam kesempatan ini, kalau kamu yang bernama Farizol terbaca entri ni, tak kira la masa bila... akak nak mintak maaf la... sebab akak tanya pada kamu soalan maut. Sorilah dik... dah lah kamu yg handle perhimpunan pada hari itu, ish tak patut sungguh aku ni...

Lagi satu punya hal. Tarikh tutup matriks 10 Oktober 2009. Pergh, sampai sekarang borang matriks tak sampai2. Kawan aku mai khabaq, sekarang ni dah tak pakai borang surat-menyurat dah. Sume online terus. Ceh. Abes la RM10 aku bayar utk beli borang tu dari cikgu.. Untuk kepastian, kami segerombolan pembangkang utama dari kelas 5 Sains 1, berjumpa dgn cikgu kaunseling.

Laaaa.... rupa2nya pakai lagi borang. Haaa, hot hot. Dah nak dekat tarikh tutup, borang tak sampai kat tangan. Budak sekolah lain mesti dah siap hantar. Ceh. Borang dah boleh dapat masa bulan Julai lagi.... huhu... sabo je lah. Pakai online kene ada no pin yg bole dibeli kat BSN menurut kawan aku, berharga RM6 daripada apa yg aku baca kat internet.

Maka bermulalah pemburuan kami sekawan untuk memburu sijil-sijil yang berharga yang berada dalam genggaman cikgu... *Termasuk guru penasihat lembaga pengawas*


Masuk day 2. 29 September 2009.

Hurm. Hari ni aku lari dari perhimpunan lagi~ Huhu... lama2 jadi habit payah lah pulak. Tapi, aku datang juga ke tapak perhimpunan. Memerhatikan kecekapan budak form 4 handle perhimpunan, oooo, manusia yang dah selalu dok atas tu, mmg la xde masalah kalo nak handle. Aku nak gak tgk adik2 aku yang lain yang comel2 dan comot2 tu jadi MC tanpa aku suruh.

Huh....hampeh. Buat jadual xnak ikut la pula.. tapi tahniah la pada yang ikut jadual tu. Trimas, muchas grasias!

Ok singkatkan cerita entri kali ni, aku dah dapat SEMUA result trial aku dalam masa dua hari. Gler ah.

Nak tahu?  Semestinya nak tahu... aku dapat................................................

*drums rolls*

7A 3B IE ....   

Haa... jangan dok heran lah, asal ada satu bende yang cacatkan result tu. Itulah dia, addmath. Kira okey la dari mid year. Aku fail what. Kali ni lulus. Cuma komen tuan punya badan:

1. Aku tak study gila2.
2. Aku tak cukup ibadah/amal yang gila2 masa bulan puasa aritu.
3. Aku terlebih masuk dunia fantasi aku kot? Hehehe...
4. Aku tak dapat nak fokus/concentrate/istiqamah masa study...

ok. aku terima segala kritikan dan kutukan.


Hari ni, cikgu ada buat annoucement. Borang permohonan untuk ke IPTA dah boleh didapati di tempat-tempat sepatutnya ia boleh didapati~ Note: Kemasukan ke IPTA dan Matrikulasi adalah berbeza ya? . Fuhh, alhamdulillah borang ke IPTA ni lambat cket tarikh tutup dia. Dalam 13 November la kalo tak silap aku...


Anyway, guwd luck diucapkan kepada semua hamba Allah yang menduduki perkara penting dalam hidup mereka. Jarum di jam dinding sudah menunjukan lebih dari pukul 12 tgh malam.... Jadi... Sayonara~

Chiao!

Jumaat, September 11, 2009

Al-Kisah

Hemm, akhirnya lepas juga aku dari azab Trial SPM yang terbesar...
Add Math dan Fizik lar...

Singkatkan citer je la..

Aku bercadang nak buat wawancara ngan pengetua untuk letak kat dalam majalah sekolah... hurm..
Cikgu always bagi lampu hijo punyer la.. Masa nak balik tadi, bese aku tunggu sume budak blah dulu, sbb sesak, jenuh nak melintas dengan tak berpayungkan awan.... huuu

So aku tanya guru yang handle majalah sekolah (Cikgu Rosmah tercinta).

"Awak patut tanya dulu, minggu depan dia free tak? Tengok masa dulu. "

Aku blah pastu dan pergi berjumpa dengan pengetua... and and and...
Aku jumpa dia kat tempat parking kete dia, dia ngah tengok kesesakan trafik dalam sekolah ( ?? ) . Gate tutup lah, tu yang kete cikgu-cikgu berderet beratur cam ular kene palu sampai depan bilik ketua bidang.

Aku pun bertanya kepada pengetua


"Cikgu, minggu depan cikgu free tak?" *honestly, aku tak pikir pun ttg side effect ayat aku tuh*
dan pengetua pun memberi respons

"EHH??!! Awak nak apa?"

Aku pun menjelaskan dengan tenangnya. "Cikgu saya nak buat wawancara dengan cikgu. Wawancara tu akan dimasukkan dalam majalah sekolah... Jadi cikgu free tak minggu depan?"

"Oh... bila? Jangan 15 hb la.."

"Erm.. minggu depan hari Khamis?"

"Berapa hb?"

"17 "

"Ok. "

"Cikgu jangan lupa bawak blazer cikgu tau! Kang nanti kteorg nak tangkap gambar"

"Hah?"
"Blazer la cikgu"
"Ape?"
"Blazer... blazer... ala... kot cikgu tu.."
"Oooo.. ok ok"

Secara jujurnya aku masa tu dah macam ni --> T_____T ...Aku akhiri dengan "cikgu jangan lupa tau! hari khamis nanti, dan bawak kot cikgu tu... ya? "

Biler aku teringatkan balik... peh, aku pun ak sangka ayat aku tu menguja jugak.. harharhar...

Ahad, Julai 26, 2009

Aku ingin menangis

Aku terasa tertekan.
Hampir 50% tekanan sudah menimpa ku.

Aku tak tahu aku patut berkongi cerita dengan siapa.
Semua kengkawan aku berkongsi masalah mereka denganku.
Tetapi, aku?
Aku... tak tahu. Aku hanya dapat ekspressikan masalahku melalui menulis nota di handphone dan menulis di blog.
Aku tak dapat melepaskan sepenuhnya tekanan itu.

Aku tertekan dengan diriku.
Selalu kehilangan daya usaha untuk mencapai impian 11A1.

Aku tertekan dengan kawan.
Aku tak mampu untuk berkomunikasi dengan baik dengannya. Dia merupakan teman baikku sejak tingkatan 1. Semua orang tahu. Semua orang mungkin sedar, aku sudah kurang bercakap dengan dia. Aku tahu, dia juga sedih dengan sikapku ini.
Apatah lagi diriku. Aku tak mampu. Aku tak tahu. Aku kadang-kadang terasa letih untuk mencari penyelesaian untuk berkomunikasi baik denganmu. Aku juga kadang-kadang terasa letih untuk menghalau keluar perasaan tidak suka dalam diriku. Aku hanya mampu untuk mendiamkan diri. Aku minta maaf...

Aku tertekan dengan pelajaran.
Aku masih terkapai-kapai untuk memahami ilmu. Aku mengamalkan latih tubi dari sekarang. Tetapi, bagiku tidak mencukupi. Aku mahukan lebih. Semangat aku yang membara terpadam begitu sahaja apabila kemalasan menguasai diriku.

Aku tertekan dengan tugasan.
Sejak masuk ke bulan 7 ini, aku seringkali tidak menjalankan tugasku dengan begitu baik. Teman-teman seperjuangan seringkali tidak mahu memberikan kerjasama. Malah, aku ditinggalkan keseorangan dalam tugasan ini. Beberapa hari yang lalu, aku mengeluh kepada sahabat setia ku, "Aku sudah kehilangan semangat untuk buat kerja-kerja pengawas. Aku sudah letih"
Astaghfirullahal azim... Aku tidak spatutnya mengeluh... Alhamdulillah aku dapat tugasan ini.

Aku tertekan dengan harapan.
Guru-guruku sudah meletakkan harapan pada diriku unutk berjaya dengan cemerlang nanti. Alhamdulillah. Tetapi aku juga mahukan kejayaan yang sedemikian, namun, aku tertekan. Sekiranya aku gagal berada di landasan kecemerlangan, mereka akan mengkaji, kenapa. Aku akan tertekan. Aku tidak berapa suka sekiranya ada orang ingin mengambil tahu rahsia yang aku simpan dari semua orang.

Aku tertekan dengan perasaanku.
Kenapalah pada saat-saat genting sebegini, aku masih memendam rasa pada seseorang? AKU TAHU, aku tidak sepatutnya jadi sebegini. Tetapi, aku tak mampu untuk mengelakkannya. Tetapi, aku mampu, insyaallah, mengubah perasaan itu kepada satu dorongan semangat buatku. Sebuah benteng buatku. Terima kasih aku ucapkan kepada dia, kerana muncul dalam hidupku. Bersyukur aku kepada Allah swt, Engkau telah memperlihatkan sifat-sifat mulia-Mu padanya, kepadaku... Alhamdulillah.

Masa itu berdetik...


Masa... masa dan masa.
Berlalu tanpa sedar. Tanpa dapat di rasai.

Skrg hampir mencecah 8 bulan alam persekolahan ku pada tahun terkahir.
Tinggal sebulan sahaja lagi untuk aku menamatkan ulangkaji ku...
Tinggal 2 bulan sahaja lagi untuk bersamanya.
Tinggal 3 bulan sahaja lagi untuk aku melakar memori terakhir alam persekolahan
Tiggal 4 bulan sahaja lagi untuk bersama rakan-rakan taulan.

Ah! Terasa seolah-olah baru semalam sahaja aku melangkah ke alam persekolahan tahun terakhir ku... Mengapa aku merasakan masa sangat sangat pantas berlalu, walaupun memori-memori indah sudah hampir penuh aku lakarkan dalam tinta hidupku...

Tak cukup lagi... Aku mahukan lagi. Lagi dan LAGI!!!
Berilah aku peluang, bukan sekali tetapi berilah aku perluang sebanyak-banyaknya, duhai Tuhanku, untuk aku menikmati detik-detik indah yang terakhir dalam alam persekolahanku ini!

Sabtu, Julai 25, 2009

Beban 100 kg

Apa topik minggu ini? Hmm, al-humaira ingin berkongsi cerita mengenai sedikit sebanyak kehidupan di sekolah.

Al-Humairah masih lagi bersekolah di tingkatan lima, dan pada bulan hadapan, genaplah 8 bulan Humairah bersekolah selama 8 bulan pd tahun 2009. Masuk tingkatan lima ni best. Betul, ana cakap bukan main-main punyer. Tetapi, bergantung pada personaliti kamulah. Suka atau tidak, terpulang...

Ana seorang pengawas sejak tahun lepas. Ana nak mohon jadi pengawas sejak tingkatan 1 lagi. Alhamdulillah dapat tahun lepas... Tahun lepas ana bukan main lagi ambil serius terhadap tugas ana. Tetapi, skip kerja tu, agak kadang-kadang lah juga.... haha.. Tahun lepas, bebanan seorang pengawas tidak lagi terasa...

Tetapi, segala-galanya berubah apabila ana dapat jawatan dalam AJK Tertinggi badan pengawas. EXCO Perhimpunan. Bukan ana nak bangga diri. Ana mahu meluahkan apa yang terbuku sahaja. Tiada riak & takbur. Ana rasa, cikgu ambil ana sebagai EXCO Perhimpunan sejak ana mulai menonjolkan diri dalam acara-acara yang melibatkan keberanian untuk bercakap dihadapan orang. Alhamdulillah...
Menjadi EXCO Perhimpunan bukanlah mudah. Ana menggalas empat tanggungjawab yang besar,
1. Menjadi anak yang soleh.
2. Menjadi pelajar yang mengekalkan kecemerlangannya.
3. Menjadi seorang pengawas yang berkualiti.
4. Menjadi EXCO Perhimpunan yang cemerlang.

Tampak begitu mudah, kan? Tugasan EXCO Perhimpunan memerlukan sikap setia masa, cekap, pantas, tegas, kreatif dan berani. Ana setiap hari akan bertungkus lumus memikirkan siapa yang akan menjadi pemimpin bacaan doa harian. Menghadapi kerenah pelajar yang seramai 800 orang lebih untuk berhimpun tepat pada waktunya. Tetapi, dengan kerjasama rakan-rakan seperjuangan, kerja sukar menjadi mudah. Ana tak boleh melakukan tugasan ini tanpa bantuan teman-teman. Ana memerlukan teman yang sanggup berkongsi tanggungjawab ini, yang memahami tugasan ini...

Ana berasa bersyukur sangat-sangat pada Allah swt yg telah memberikan kurniaan 9 A 1B 1G semasa peperiksaan pertengahan tahun baru-baru ini. Dengan adanya satu G, ana tidak mampu untuk berasa bangga dengan pencapaian ana. Dengan adanya pencapaian ana yang 1B itu - malah hampir-hampir jatuh ke tangga C, ana sedar... 9A ana tiada maknanya. Ana mendapat 4A1 dan 5A2. Tetapi, sebelum sempat ana menarik nafas untuk bersenang sebentar, Guru Penolong Kanan sekolah ana sudah meletakkan harapan yang tinggi pada ana untuk mengekalkan prestasi yang cemerlang sedemikian.

Cemerlangkah ana? Tidak... Kecemerlangan ana tiada kualitinya berbanding dengan teman-teman ana yang mendapat kejayaan lebih dari ana. Walaupun menyandang gelaran, pemilik A paling banyak dalam peperiksaan pertengahan tahun baru-baru ini, ana tidak rasa ana cemerlang. Ana sentiasa berada dalam keadaan yang kurang stabil untuk berjaya. Walaupun luarannya, ya... tetapi hakikatnya tidak. Ana seringkali memberikan sokongan buat diri sendiri, ana cuba untuk menyayangi diri sendiri.

Pencapaian 9A adalah ujian buat ana. Meletakkan diri ana di antara keimanan dan kekufuran. Ana akui dengan sepenuh hati, kejayaan ana dari dulu hingga sekarang bukanlah hak ana. Bukanlah milik mutlak ana. Semuanya itu kurniaan Allah swt atas Maha Penyayangnya Dia. Ana seringkali memarahi diri ana sendiri sekiranya ana mulai melangkah ke kekufuran.

Bebanan sedemikian telah sedikit sebanyak menggangu ana. Kehidupan ana berjalan seperti kehidupan remaja normal. Riang, sedih, marah, takut, bosan, hilang semangat mahupun terasa menyukai seseorang. Ianya... warna. Hidupmu tidaklah bosan tanpa warna-warna seperti ini..

Ana cuma berharap, teman-teman ana dapat memahami ana setelah mereka membaca tinta ana kali ini. Ana amat memerlukan sokongan semangat, bukannya celaan, ana memerlukan bantuan dan kerjasama, bukannya meninggalkan ana berseorangan menggalas tanggunjawab yang berat ini, ana memerlukan jiwa yang tabah supaya ana mudah untuk menghadapi cabaran-cabaran pada masa akan datang.

Ana tak mahu ditinggalkan. Ana tidak mahu menangis lagi kerana ditinggalkan. Ana sudah tidak mahu menagis lagi kerana tiada kerjasama dan bantuan teman-teman.
Ana perlukan kamu. Kitakan bersaudara?

Jumaat, Julai 17, 2009

Aku disabitkan BERSALAH!



Hmm seperti tajuk blog ni... yang korg sumer dapat baca.
Aku disabitkan bersalah.
Hukumannya.... jeng jeng jeng (cam happy kene hukum, ek?) ...
Gantung sampai mati?!!!

Hehe... gurau jer... Bayar RM 500 jer... (jer? <_<") Ceritanyer... Hari ni, 17 hb Julai 2009, petang, kteorg ade kelas fizik. Belajar tajuk baru... chapter 4 form 5. Tentang Cathode Ray Oscilloscope. Tengok gambar kat bawah ni kalo nak tahu pe benda aku ckp tuh...
Ni lah bende nyer... Aku dan kengkawan aku main-main dengan punat (punat ker?) yang kaler hitam tu... nampak kan? Asal bende tu hanya titik hijo (hijau.. aku org Muar) , kat tengah-tengah. Punat-punat kat tepi tu berfungsi untuk mengubah kedudukan titik hijo tu, ngan menaikkan cas.. voltage dan sewaktu dgnnyer lah..

Kiteorg mula-mula pegang satu punat jer. Tapi, lama-lama... sebab syok sangat (kat umah tak der... (^_^)v ) ... mulalah guna dua punat.. lama-lama main, titik tu turun ke bawah... dan tak naik-naik lagi... kesian kan? Kesian kat titik tu ker? Kesian la kat aku... Ckgu kata tiap-tiap tahun benda tu ditempah untuk dijahanamkan... tahun ni pun ada lagi... nak betulkan kene bayar RM500... aisehmen..berderau darah.

Tapi boleh gelak la pulak... tapi aku takut pun ada...
Haiyoo, aku da jadi nakal sejak naik form 5 ni. Tak pe lah, ni kenangan manis... Heee...

Buat korang-korang yang baca post ni... Ingatlah pesan saya (ceh.. sopan kat hujung...heh ).
Kalo cikgu kamu kata jangan... jangan buat..
(Tapi tadi cikgu tak kata "JANGAN SENTUH" ? Hehe... <- Ni ayat budak nakal)
Cikgu kata buat... buat.. Kalo cikgu tak kata apa-apa?

Ha... tanya lah cikgu...

Buat Cikgu Zarinah tersayang... ampunkan saya cikgu. Sebagai balasan, SAYA AKAN DAPATKAN A1 UNTUK FIZIK DALAM SPM!!!
yosh!!!