Memaparkan catatan dengan label sahabat. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label sahabat. Papar semua catatan

Khamis, Disember 31, 2009

Secangkir Memori I

Dalam masa beberapa hari ni aku merasakan otak aku dalam kondisi yang sangat tak stabil. Bukan faktor hormon. Coz, erm.... dah lepas dah  =) . Rasa meng sangat dan otak miong cket. Tapi, aku tak lah menonjolkan ke-miong-an tuh... Dalam pada masa yang sama, mak suruh kemas buku peniggalan aku kat rak tuh. Aduyai... sayangnye nak buang buku-buka lame nih, start dr F4. Seb baek ler ada lah insan-insan yang sanggup nak membela buku-buku kesayangan aku tuh..

Pejam celik pejam celik... rupa-rupanya dah lama budak sekolah ni bercuti ek? Aku still budak sekolah wat? Until 1 Januari 2010 aku dah bergelar lepasan SPM. Adui, betapa rindunyeeee aku kat kehidupan sekolah. Rindu sangat-sangat. Aku rasa cam tak nak je tinggalkan alam persekolahan.


Aku masih teringat lagi camner permulaan hari pertama aku bergelar pelajar tingkatan 5

Hari pertama agak kecoh. Aku dan kengkawan dah diberitahu sebelum bercuti akhir tahun 2008, hari pertama persekolahan kami kene kawal keadaan sekolah. Memang kteorg galas tanggungjawab tuh. Kengkawan aku pergi ke gate, jaga pagar tapi aku pergi tapak perhimpunan. Aku pun tak tahu kenapa. Mungkin sebab kunci bilik PA dah sedia ada kat aku kot?
Kecoh masa perhimpunan, aku yang kelam kabut la. Kemas kerusi and pe ke bala sume dan mencari manusia untuk baca doa dan ikrar. Susah beb, tapi seb baik la ade manusia prihatin kat aku dalam sekolah tuh. Arigatou la. Yang bestnyer, aku jadi MC dalam majlis perhimpunan pada hari pertama persekolahan... honestly.. tergagap masih ade. Dan pada hari akhir persekolahan pun, aku jadi MC. Sebab aku nak. Heeee.

Ni ada sedikit kenang-kenangan masa hari terakhir aku kendalikan perhimpunan dalam kehidupan aku sebagai seorang pelajar.


Lawa tak susunan kerusi? Aku sendiri terkejut tengok susunan yang sangat kemas dan teratur ikut warna.


Orang-orang kuat sebalik tabir perhimpunan harian atau mingguan di SMK Bukit Gambir sesi 2009.
(p/s: Sume nih anak sulung. LOLZ! )

Aish... rindunyeee.... tak tahan aku. Aku tengok gambar-gambar lama, cam Hari Sukan sekolah ke... rindu sangat! Nak mengalir air mata pun ada!

Kenang-kenang balik... masa hari sukan sekolah awal tahun dulu~


Diaorg ni tangkap gambar masa aku pergi tolong menyorak kat pasukan sorak rumah sukan aku dulu... Tak ajak aku pun..


Team silat sendeng SMKBG.. Diaorg duet dengan Taekwando.




Team ITF Taekwando SMKBG... yang black belt tuh, kawan aku... Terer tak?
SMKBG dah ade ramai Black Belt.. dalam 5 orang. Kira, ramai gak tuh.



Yang kat tengah tuh adalah maskot rumah sukan Tun Razak, boybird.. Kreatif la diaorg. Taon lepas,
rumah sukan aku buat maskot Spongebob Squarepants.. hee. berkaler kuning~~


Sebahagian daripada pasukan rumah Tun Perak, diaorg ni Jr. yang betul cute lah!!
Aku mesra dengan diaorg, diaorg pun mesra dengan aku.. eeeee.. bestnyee


Tapi walaupapepun, Tun Perak tetap juara walaupun kami kalah. Tapi aku tak kisah,
asalkan aku dapat simpan memori yang pasukan sorak TP bertekak dengan pasukan sorak
rumah-rumah sukan yang lain (aku pun turut join skali la. Seronok dapat mejerit sampai sakit tekak nih). Heee

Aku sudahi entri panjang ni dengan satu lagi gambar....




Nota kaki: Edisi kedua entri "Secangkir Memori" akan menyusul.

Rabu, Oktober 21, 2009

Khas buat ... birthday boy

Hey birthday boy, yang besday dia pada 19 Oktober 1993. (lol, sume nombor ni tambah satu dari takikh lahir aku... ehem ada makne ke? )

Aku dedikasikan entri kali ni sepenuhnya buat kamu...

Hape besday tu yu
Hape besday tu yu
Hape besday tu graffy (lol.. jgn marah)
Hape besday tu yu~~~~~

Semonga panjang umo, sepanjang yang diizinkan, dipermudahkan rezeki, semudah-mudahnya, dikurniakan kebijaksanan, sebijak-bijaknya (err... sori nampak kasar jew bunyinye), semoga selamat pergi berjuang dan semoga selamat balik dengan result yang cemerlang. Amin, semoga Allah swt memberkati segala usaha-usaha kau yang selama ni (lol, semalaman la) untuk mengulangkaji pasal exam akhir tahun ko tu~~~

Aku nak mintak maaf bebanyak sebab aku tak sempat nak sediakan hadiah yang ko mintak hampir sebulan yang lepas. Hehehe.
Nak dengar alasannya ke? Tak? Kalo tak nak dengar pun aku nak kasi tahu gak.

1. Aku dua hari pertama yang lalu, Jumaat dan Sabtu hari tu, aku dedikasikan masa aku untuk berehat dari kehidupan pelajar yang semakin hari semakin memenatkan jiwa dan raga. Aku ingat taw besday ko kay?

2. Dua hari yang lalu, Ahad dan Isnin, barulah aku setat nak siapkan keje rumah yang bersepah-sepah (penuh atas meja, atas katil pun penuh gak), sampai hari ni aku tak dapat nak siapkan. Seb baik, ckgu tak mengamuk. Heee.

3. Aku kekeringan idea la. Aku ada satu idea, tapi aku nak lukis di atas kertas, tak kesampaian. Peralatan melukis aku tak dapat dikesan..

Minta maafff bebanyak..... aku akan try lagi. Kalo boleh siapkan dalam masa terdekat ni, alhamdulillah la. Kalo tak, hehehe, tunggu la lepas SPM nanti ye.

Okay. Aku dari sini doakan kejayaan final year exam ko. Buat yang paling best yang kau tak mampu beri... heee...
Assalamualaikum. Chiao!

p/s: sepanjang cuti deepavali aku tido kat atas carpet bilik, kat bawah katil disebabkan atas katil aku yang bersepah dengan paper yang cikgu bagi. Boleh buat recycle paper-paper tu, untung...

p/s/s: Kalo final exam kali ni ko tak dapat banyak A, siap la... sediakan mata dan kesabaran yang tinggi baca aku leteran aku...

Ahad, Oktober 04, 2009

Dikala langit mendung...

Sabtu 3 Oktober 2009, 15 Syawal 1430H.

"Tutup cermin pintu tu!!! Asap dari kereta masuk dalam rumah karang!!"

Ayahku melaung dari dalam rumah taktala aku hendak keluar. Dalam hatiku berdetik, "Ayah ni cm PMS je... Asyik marah-marah sahaja kebelakangan ni"

Emak aku menghantar aku pergi ke sekolah pagi ni. Aku ada kelas tambahan Kimia dan Add Math. Sesampai di sekolah, aku lihat takde sorang pun pelajar kat dalam tu (ada sorang je... :P). Ok. Aku masuk je... kemudian duduk kat kantin. Tunggu kengkawan lain datang. Bese aku naik besikal, hari ni ada program beraya kat umah guru kelas kteorg so, aku naik mak aku (p/s: aku xbwk helmet).

Kawan aku, Assyilla sampai. Aku memulakan bicara dulu.

"Eh, Lala, Eqa tak ikut ke? "

(p/s/s: Eqa tumpang Syila kalo pergi beraya ni. Tapi Syila naik kete. Eqa ni classmate aku gak. )

"Laa... Eqa tak ikut. Ayah dia mausk ICU, ayah dia kemalangan mlm tadi. Accident kat Yong Peng. "

Pergh. Aku tak tahu nak bagi respons ape. Terkejut GLER. Aku tak tahu ape2 pun. Tapi pape pun aku ok lagi la. ICU tu takat hidup lagi, dan ada harapan ok cam biasa, walaupun wad ICU tu untuk keadaan yang kritikal. Aku tahu, ayah Eqa, masih bernafas lagi.

Lama-lama kengkawan lain pun sampai. Mulalah ceritera pasal ayah Eqa masuk ICU. Aku dari jauh dah nampak kawan aku, Zatey tgh bercakap dgn Amir,(erm, boy classmate yang ada scandal dgn Eqa. Aku slalu gak dulu2 kaco diaorg ni hehehe). Aku pergi kat Zatey. Inform yang ayah Eqa masuk ICU

"Ayah Eqa dah tak masuk ICU lagi lah" itulah yang dia balas,

Ha? Betol ke?

Pastu dia dan aku pergi ke kelompok kengkawan aku.

"Weh aku ada satu berita buruk buat korang. "
Sume senyap masa tu.
" Weh, Ayah Eqa dah meninggal. Pagi tadi aku dengar beduk Kampung Sungai Jaya (kat depan umah dia je masjid kampung ni), dalam kul 5pg dah bunyi."

Honestly sume tak percaya dgn berita tu. Stunned. Tak sangkalah! Kteorg aru dapat berita ayah Eqa masuk ICU tadi. Dan tadi jugak kiteorang dapat tahu ayah Eqa dah takde. Apalagi, ada yang dah mengalir air mata. Aku ok lagi (control ayu -cool- la :P). Bestfren Eqa lagilah dah sebak dah. Kelas dah nak mula. Aku temankan la kejap bestfren Eqa yang merangkap bestfren aku gak. Bile dia citer nape dia sedih+simpati ya amat, baru lagi terasa nak menangis. Kenapa? ..... Tunggu sampai penghujung entri ni.

Ckgu2 pun turut bersimpati atas kehilangan bapa pelajar kesayangannya jugak. Sampai pengetua masuk kelas Add Math (dalam kul 12 tgh hari lebih kot). Pas abis kelas, kteorg pergi beraya umah guru kelas kteorg yang mengajar kami subjek Fizik. Cadangan kami nak pergi ke rumah Eqa dalam kul 3ptg lebih, coz jenazah arwah Ayah Eqa tiba pada masa tu. So, kteorg pergi beraya rumah cikgu dulu. (LOL, bole pulak fikir pasal raya).

Kteorg dok melepak kejap (kejap ke? setat dari kul 1 lebih sampai kul 3), sembahyang, dan makan. Pas makan kteorg wat kecoh dalam umah cikgu, maklumlah sume 13 orang perempuan yang buat riuh mengambil gambar dan tolong sedikit sebanyak cikgu hidangkan makanan kat peljar2 yang bakal berkunjung kat umah cikgu tu... (xde la, hujan masa tu, camne nak kuar. *ceh alasan* :P).

Sebelum sempat kami meng-"chow"-kan diri, sesi bergambar memang tak boleh nak miss. Kteorg terus menuju ke rumah Eqa. On the way, da pulak kemalangan ringan berlaku kat kawan rumah aku, taman perumahan. Kereta langgar motor. Budak naik motor, budak tu pun cam kenalan kawan aku gak dan seorang warga 40-an bangsa Cina. Aku perasan gak, orang Cina tu dok dalam kereta dia. Budak yang kene langgar kat luar. Kteorang lalu je kat kawasan tu. Tapi ada kawan aku yang kat row paling last, diarog pergi tolong. Aish.... baiknya...

Parking motor kat depan rumah Assyilla yang berhadapan dengan rumah Eqa kat Kampung Sungai Jaya, kteorg tunggu kwn2 yang lain yg blom sampai. Diaorg lambat. Jalan dulu je lah. Sampai kat umah Eqa, suasana memang sayu. Tambahan ada efek langit mendung setat dari pagi tadi. Pergh.... tinggal masa air mata nak jatuh je, jadi lah drama sedih. Kteorang tunggu Eqa balik dari tanah perkuburan. Laaaa, rupa2nya jenazahnya dah sampai pukul 3 tadi. Kteorg lambat cket. Dah nak dekat Asar gak sampai situ.

Ayah Eqa rupa2nya, kene langgar lari. Mula-mula dia kene langgar dan kteorg tak tahu dgn apa dia kene langgar. Pas kene langgar ayah Eqa kene langgar dengan lori. Pergh, kawan aku dah menangis dah. Aku tak leh tahan dgr cter tu. Coz, aku bole bygkn cmne. So, aku jadi TAKOT GLER. (p/s/s/s: Aku blom menangis lagi. Cume menyibukkan diri menenangkan kawan aku yang dah meleleh air mata tu)

Kteorg menunggu kedatangan Eqa. Tengah aku syok layang feeling sedih ni, tiba-tiba kawan aku tegur.

"Bell aku nak tergelak tengok ko. Dah macam penyambut tetamu la. Aku nak sedih dah jadi ketawa... "

Oh yea. Kteorg tak masuk rumah pun. So 13 orang tu berdiri la kat depan bangal tepi rumah Eqa. Beratur lak tu...

"Kang kalo Eqa mukanya tabah. Kte pun jadi tabah. Kalo Eqa mukanya sedih, kte pun menangis... " kawan aku beri cadangan. Hurm, masuk akal gak...

Akhirnya Eqa sampai. Pergh muka dia sedih gler. Dia banyak menangis. Apa lagi, kteorg dari jauh dah meleleh dah termasuk lah aku yang baru setat nk kuar air mata. Sedara-mara dia peluk dia dan bagi kata-kata rangsangan la. Lama gak kteorg tunggu diaorg siap sampai air mata yg meleelh dah kering. Lol. Akhirnya dia nampak gak kat kteorg. Masa nak jalan kat tempat kteorg, dia menangis lagi... Apa lagi, kami turut menangis jua. (LOL, menangis balik) . Kteorg peluk dia, dan bagi kata-kata semangat.

Pergh aku tak boleh nak tahan air mata kalo aku ckp kat dia kata-kata semangat. Aku cakap kat Eqa, "Semoga ayah Eqa ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman". Nak abiskan ayat tu, punyalah payah.
Siap suma peluk Eqa, baru la Eqa cter cmne ayah dia meninggal. Lama gak berdiri kat situ...

Tak lama kemudian, hujan turun. Kteorg kene pergi lah. So,kteorg bagi kata-kata semangat lagi.

"Eqa, ni aku nak pesan," aku mulakan kata-kata aku (p/s/s/s/s: air mata turun laju woo), "Kan ada 3 perkara yang boleh tolong ayah Eqa kan? Jadi, pemberian anak kepada ayah buat masa ni adalah doa yang tak putus-putus.... Eqa tabah ea?"
(kat ayat ni lagi laju. Aku sebak gler.... )

Singkatkan cter... kteorg pun bertebaran di atas muka bumi Bukit Gambir ni, pulang ke rumah masing-masing.

Aku cter kat mak. Memang aku nak cter sesangat dari A sampai Z. Aku patut mintak maaf kat ayah. Ada baca kan, detikkan hati aku kat ayat awal entri ni...

(Mak, Ayah... mintak maaf banyak2. Selamat Hari Raya. Maaf Zahir dan Batin... :P)



Eqa adalah seorang yang telah menghadapi banyak cabaran semakin dia menghampiri SPM. Dia kehilangan pak cik kesayangannya tahun lepas (masuk surat khabar Berita Harian), ibunya sakit pada awal tahun lalu, teman rapat Eqa yang juga teman rapat buat Ayah Eqa telah kembali ke rahmatullah, dan kini ayahnya pula. Tinggal sebulan setengah sahaja lagi kami akan menduduki SPM, dan kami sebagai kawan sekelas Eqa akan membantu Eqa dalam pelajaran sedaya upaya yang kami mampu untuk bantu.

Al Fatihah buat ayah Eqa, arwah Encik Ahya... Semoga Allah swt mengampunkan dosa-dosa ayahnya dan menjauhkan beliau dari seksaan kubur/neraka. Amin.

Selasa, September 15, 2009

Appreciation

Appreciation bermaksud penghargaan dalam bahasa Inggeris. Dipetik dari perkataan menghargai, iaitu appreciate.


Menghargai... suatu perkataan yang cukup untuk menggambarkan betapa dalamnya sesuatu yang kita simpan pada seseorang itu. Betapa kita memandang sesuatu perkara itu dengan nilai yang tinggi dan tiada tandingan nilainya...


Menghargai... hanya perkataan ini sahaja yang mampu mengukur kedalaman tanggapan kita terhadap sesuatu perkara itu, seperti perit jerih seorang ibu membesarkan seorang anak.


Ucapan ribuan terima kasih tidak memadai untuk mengungkapkan rasa ini...


Kepada seorang sahabat yang setia menyokong dan memberi dorongan...
Terima.... Terima kasih banyak-banyak kerana selalu menjadi kayu penyokong buat diri ini dalam menggapai impiannya...Tidak jemu memberikan kata-kata ucapan galakkan (sehinggakan saya pernah terfikir, dia jemukan mereka unutk memberikan kata-kata perangsang?) ... Sekiranya ucapan yang tidak putus-putus itu mampu untuk dibayar semula walaupun dengan harga yang tinggi, insyaAllah, saya akan lakukannya..
Sukar untuk temui sahabat seperti ini..


Kak Rene dan Kak Nabilah ... terima kasih.. you're most wonderful person that I have been looking for... thanks once again..



*kepada kawan-kawan kat sebelah je.. yang bole jumpa tiap-tiap hari.. jangan risau.. entri untuk anda akan menyusul*

Isnin, September 07, 2009

Aku mengenangimu dalam doaku...

Assalamualaikum pembuka bicara.
Al-Humaira kini membuka cerita. Cerita mengenai seorang sahabat. Sahabat yang amat dihormatinya, dikasihinya.


Tanggal 18 September 2008
Detik tengah malam pada tarikh keramat inilah, saat dipertemukan dengan insan yang bergelar sahabat ini. Pertemuan yang jatuh pada tarikh yang begitu istimewa buat Al-Humaira, iaitu tarikh lahirnya...
Semakin hari, semakin rapat, dalam semakin itulah Al-Humaira mengenalinya dengan lebih rapat...
Menghargainya lebih dari seorang rakan internet, malah seperti seorang kakanda yang terdekat, walaupun jaraknya jauh.
Hari-hari yang dilalui setiap hari dengannya terasa begitu indah sekali. Terlintas difikiranku, Ah! Aku suka akan kehidupanku! 
Pemberiannya kepadaku, seutas gelang ringkas dan comel berbatukan batu yang berkilauan ungu, aku simpan rapi di dalam laciku. Aku sungguh menyayangi dan menghargai pemberian sedemikian rupa...
Hari ini tanggal 7 September 2009,
Ulang tahun kelahiranmu ke dunia ini yang ke 21, hanya nasihat menjadi kata ucapan..
I'm sorry because my wish was so simple. Everything didn't happen according to my plan... I'm terribly sorry..
Hey, Kak Eemir,
We had been friends since last year, and now this relationship will be reach to it's 1 anniversary.
I am really proud of you because of everything. I am really happy that you are my friend, even you will forget me, I'm still want to remember you...
Happy Birthday, Kak Eemir.. may you 21st year days will be shine will Nur Iman and Taqwa...ameen. May Allah swt will always be with you~
All the best!

Ahad, Julai 26, 2009

Aku ingin menangis

Aku terasa tertekan.
Hampir 50% tekanan sudah menimpa ku.

Aku tak tahu aku patut berkongi cerita dengan siapa.
Semua kengkawan aku berkongsi masalah mereka denganku.
Tetapi, aku?
Aku... tak tahu. Aku hanya dapat ekspressikan masalahku melalui menulis nota di handphone dan menulis di blog.
Aku tak dapat melepaskan sepenuhnya tekanan itu.

Aku tertekan dengan diriku.
Selalu kehilangan daya usaha untuk mencapai impian 11A1.

Aku tertekan dengan kawan.
Aku tak mampu untuk berkomunikasi dengan baik dengannya. Dia merupakan teman baikku sejak tingkatan 1. Semua orang tahu. Semua orang mungkin sedar, aku sudah kurang bercakap dengan dia. Aku tahu, dia juga sedih dengan sikapku ini.
Apatah lagi diriku. Aku tak mampu. Aku tak tahu. Aku kadang-kadang terasa letih untuk mencari penyelesaian untuk berkomunikasi baik denganmu. Aku juga kadang-kadang terasa letih untuk menghalau keluar perasaan tidak suka dalam diriku. Aku hanya mampu untuk mendiamkan diri. Aku minta maaf...

Aku tertekan dengan pelajaran.
Aku masih terkapai-kapai untuk memahami ilmu. Aku mengamalkan latih tubi dari sekarang. Tetapi, bagiku tidak mencukupi. Aku mahukan lebih. Semangat aku yang membara terpadam begitu sahaja apabila kemalasan menguasai diriku.

Aku tertekan dengan tugasan.
Sejak masuk ke bulan 7 ini, aku seringkali tidak menjalankan tugasku dengan begitu baik. Teman-teman seperjuangan seringkali tidak mahu memberikan kerjasama. Malah, aku ditinggalkan keseorangan dalam tugasan ini. Beberapa hari yang lalu, aku mengeluh kepada sahabat setia ku, "Aku sudah kehilangan semangat untuk buat kerja-kerja pengawas. Aku sudah letih"
Astaghfirullahal azim... Aku tidak spatutnya mengeluh... Alhamdulillah aku dapat tugasan ini.

Aku tertekan dengan harapan.
Guru-guruku sudah meletakkan harapan pada diriku unutk berjaya dengan cemerlang nanti. Alhamdulillah. Tetapi aku juga mahukan kejayaan yang sedemikian, namun, aku tertekan. Sekiranya aku gagal berada di landasan kecemerlangan, mereka akan mengkaji, kenapa. Aku akan tertekan. Aku tidak berapa suka sekiranya ada orang ingin mengambil tahu rahsia yang aku simpan dari semua orang.

Aku tertekan dengan perasaanku.
Kenapalah pada saat-saat genting sebegini, aku masih memendam rasa pada seseorang? AKU TAHU, aku tidak sepatutnya jadi sebegini. Tetapi, aku tak mampu untuk mengelakkannya. Tetapi, aku mampu, insyaallah, mengubah perasaan itu kepada satu dorongan semangat buatku. Sebuah benteng buatku. Terima kasih aku ucapkan kepada dia, kerana muncul dalam hidupku. Bersyukur aku kepada Allah swt, Engkau telah memperlihatkan sifat-sifat mulia-Mu padanya, kepadaku... Alhamdulillah.