Memaparkan catatan dengan label seronoknya rasa. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label seronoknya rasa. Papar semua catatan

Khamis, Disember 31, 2009

Secangkir Memori I

Dalam masa beberapa hari ni aku merasakan otak aku dalam kondisi yang sangat tak stabil. Bukan faktor hormon. Coz, erm.... dah lepas dah  =) . Rasa meng sangat dan otak miong cket. Tapi, aku tak lah menonjolkan ke-miong-an tuh... Dalam pada masa yang sama, mak suruh kemas buku peniggalan aku kat rak tuh. Aduyai... sayangnye nak buang buku-buka lame nih, start dr F4. Seb baek ler ada lah insan-insan yang sanggup nak membela buku-buku kesayangan aku tuh..

Pejam celik pejam celik... rupa-rupanya dah lama budak sekolah ni bercuti ek? Aku still budak sekolah wat? Until 1 Januari 2010 aku dah bergelar lepasan SPM. Adui, betapa rindunyeeee aku kat kehidupan sekolah. Rindu sangat-sangat. Aku rasa cam tak nak je tinggalkan alam persekolahan.


Aku masih teringat lagi camner permulaan hari pertama aku bergelar pelajar tingkatan 5

Hari pertama agak kecoh. Aku dan kengkawan dah diberitahu sebelum bercuti akhir tahun 2008, hari pertama persekolahan kami kene kawal keadaan sekolah. Memang kteorg galas tanggungjawab tuh. Kengkawan aku pergi ke gate, jaga pagar tapi aku pergi tapak perhimpunan. Aku pun tak tahu kenapa. Mungkin sebab kunci bilik PA dah sedia ada kat aku kot?
Kecoh masa perhimpunan, aku yang kelam kabut la. Kemas kerusi and pe ke bala sume dan mencari manusia untuk baca doa dan ikrar. Susah beb, tapi seb baik la ade manusia prihatin kat aku dalam sekolah tuh. Arigatou la. Yang bestnyer, aku jadi MC dalam majlis perhimpunan pada hari pertama persekolahan... honestly.. tergagap masih ade. Dan pada hari akhir persekolahan pun, aku jadi MC. Sebab aku nak. Heeee.

Ni ada sedikit kenang-kenangan masa hari terakhir aku kendalikan perhimpunan dalam kehidupan aku sebagai seorang pelajar.


Lawa tak susunan kerusi? Aku sendiri terkejut tengok susunan yang sangat kemas dan teratur ikut warna.


Orang-orang kuat sebalik tabir perhimpunan harian atau mingguan di SMK Bukit Gambir sesi 2009.
(p/s: Sume nih anak sulung. LOLZ! )

Aish... rindunyeee.... tak tahan aku. Aku tengok gambar-gambar lama, cam Hari Sukan sekolah ke... rindu sangat! Nak mengalir air mata pun ada!

Kenang-kenang balik... masa hari sukan sekolah awal tahun dulu~


Diaorg ni tangkap gambar masa aku pergi tolong menyorak kat pasukan sorak rumah sukan aku dulu... Tak ajak aku pun..


Team silat sendeng SMKBG.. Diaorg duet dengan Taekwando.




Team ITF Taekwando SMKBG... yang black belt tuh, kawan aku... Terer tak?
SMKBG dah ade ramai Black Belt.. dalam 5 orang. Kira, ramai gak tuh.



Yang kat tengah tuh adalah maskot rumah sukan Tun Razak, boybird.. Kreatif la diaorg. Taon lepas,
rumah sukan aku buat maskot Spongebob Squarepants.. hee. berkaler kuning~~


Sebahagian daripada pasukan rumah Tun Perak, diaorg ni Jr. yang betul cute lah!!
Aku mesra dengan diaorg, diaorg pun mesra dengan aku.. eeeee.. bestnyee


Tapi walaupapepun, Tun Perak tetap juara walaupun kami kalah. Tapi aku tak kisah,
asalkan aku dapat simpan memori yang pasukan sorak TP bertekak dengan pasukan sorak
rumah-rumah sukan yang lain (aku pun turut join skali la. Seronok dapat mejerit sampai sakit tekak nih). Heee

Aku sudahi entri panjang ni dengan satu lagi gambar....




Nota kaki: Edisi kedua entri "Secangkir Memori" akan menyusul.

Khamis, Disember 10, 2009

Jangan tiru perbuatan ini.

Halou dear readers!

Hari semalam mak ajak pergi sekolah dia. SKS, Muar. Pergi kemas-kemas perpustakaan. Peh, memang cam tongkang pecah! Sebab sekolah mak, bangunan baru nak dibina. Jadi Perpustakaan sekolah pun terlibat sama. Pasal ada internet bukan school net kat bilik akses tu lah aku pergi, walaupun risiko tak dapat tengok Detective Conan episod 224 sangat besar.

TV kat perpustakaan sekolah mak rosak. Mak suruh pergi tengok kat pejabat. Thehehe~ Demi Conan aku nak jugak tengok!
Dengan bantuan mak (aku dan adik-adik aku malu nak cakap nak tengok TV kat kerani tuh), mak mintak tolong kat kerani tuh. Tapi kerani tu kata, TV tu miong sikit. Bukak kul 10 pg, kul 12 tgh baru kuar suara. Huhuhu... mana bole.

Last-last mak mintak kunci bilik Prasekolah. Pasal, kat bilik Prasekolah ade TV!! Horeyy!! Aku dan adik-adik aku berlari-lari anak ke bilik Prasekolah sambil menjerit "Yeyeh... Demi Conan aku sanggup buat ape saje!! Demi Heiji Hattori!! Waaaaahhh!! "
Akhirnya dapat tengok dengan amannya episod kali ini~ Dan sempat gak main-main dengan peralatan dak prasekolah tuh... Huhu, syoknye...


Balik sekolah mak, kiteorang pergi beli makanan kat sebelah Stesen Pam Minyak Petronas. Mak pergi beli lauk sebab dah tak sempat nak masak dan aku pulak pergi beli novel grafik sebab dah lama aku tak membaca novel grafik yang terbaru nih. 

Judul novel grafiknya adalah "Bayangkan Terbang" atau dalam bahasa asalnya ( Bahasa Cina) "Imagine Flying". Mengisahkan seorang pereka barangan kemas yang seringkali terdengar alunan piano yang indah dari apartmen sebelah apartmennya. Alunan piano itu memberikan inspirasi buatnya untuk melahirkan idea-idea yang indah dalam rekaannya.

Pertemuannya dengan pemain piano, mengubah hidup mereka sama sekali.

Gambar sebelah ini adalah versi Prolog atau Permulaan.





 "Bayangkan Terbang" adalah sebuah novel grafik yang menyentuh aspek impian manusia dalam mengejar mipinya, kegigihan, keindahan dunia piano, persahabatan serta nilai-nilai kekeluargaan.


Apa yang menarik aku untuk membacanya, unsur muzik piano yang menjadi latar kepada cerita ini.
Surprisingly, pada penghujung cerita ini, aku menangis. Heheheh, aku jarang menangis masa membaca novel grafik nih...



Gambar di sebelah  ini menunjukkan versi Epilog atau Pengakhiran.



Hari ini aku merdeka. Tetapi aku menangis. Permata SMK Bukit Gambir telah meninggalkan kami buat selama-lamanya.
Encik Roslan bin Paimin, Kaunselor sekolah yang telah banyak berusaha dalam memastikan setiap aktiviti yang dijalankan dalam dan luar sekolah berjalan dengan lancarnya... Beliau terlibat dalam kemalangan jalanraya di Muadzam, Kuantan.

Secara jujurnya, banyak-banyak kaunselor kat sekolah tu.... Kat Cikgu Roslan ni je lah yang aku tak kepala batu sikit. Aku salute cikgu nih.  Kat cikgu Kaunselor yang lain, aku kekadang ada gak memprotes dalam hati.. tapi kat dia nih, aku salute la...
Al-Fatihah buat arwah Cikgu Roslan bin Paimin.

P/s: Jangan melewatkan study. Jangan buat sekolah orang cam sekolah kamu sendiri. Jangan membaca novel grafik padahal esoknya aku ada exam SPM. Jangan membengkeng Kaunslor sekolah... dan JANGAN tiru perbuatan buruk yang terselindung dalam entri ini!!

Selasa, Disember 08, 2009

Shh... diam tau!

Peh, aku rase dah 1/4 roh aku melayang. Soalan Kimia susah giler. Kertas 1 memang susah....
Dibalas pula dengan kertas 2, ohh.... kertas 2 okey-okey saja~
 TAPI! Kertas 3..... roh dah kuar la.... Tajuk yang aku tak master tup-tup kuar! ELECTROLYSIS!!! Noooooooo!!!

(ehem. aku hanya nak memperkasakan penggunaan metafora aku neh.. *tunjuk ayat kat atas*)

Aku online kat Facebook tadi. Ada Application Invitation dari kawan. Application tu mengenai Rahsia Nama Anda...
dan resultnya cenggini...

S : Anda seorang yang berpengetahuan.
A : Anda menjadi sangat pendiam apabila anda sedang memikirkan sesuatu.
L : Anda sangat percaya denga cinta dan mudah tengelam ke dalamnya.
S : Anda seorang yang berpengetahuan.
A : Anda menjadi sangat pendiam apabila anda sedang memikirkan sesuatu.
B : Anda sentiasa berwaspada apabila mengenali kenalan baru.
I : Selalu tersenyum dan membuat orang lain tersenyum.
L : Anda sangat percaya denga cinta dan mudah tengelam ke dalamnya.
L : Anda sangat percaya denga cinta dan mudah tengelam ke dalamnya.
A : Anda menjadi sangat pendiam apabila anda sedang memikirkan sesuatu.


Anda seorang yang berpengetahuan.Anda menjadi sangat pendiam apabila anda sedang memikirkan sesuatu.Anda sangat percaya denga cinta dan mudah tengelam ke dalamnya.Anda sentiasa berwaspada apabila mengenali kenalan baru.Selalu tersenyum dan membuat orang lain tersenyum.

LOL!! Huruf "L" tu ade tiga. Means, tiga kali ganda la sifat aku pada huruf "L" tuh.. haahahahaha!! Huruf "S" ade dua.  Means..... erm... tak mau angkat bakul lah! Hehehe... (",)v

Tapi ape yang tulis kat situ sumernye betol-betol belaka! Itu la sifat aku yang sebenarnya kalo nak tahu.


Nota kaki: Alar.... terbongkar rahsia nama aku...