Ahad, Oktober 04, 2009

Dikala langit mendung...

Sabtu 3 Oktober 2009, 15 Syawal 1430H.

"Tutup cermin pintu tu!!! Asap dari kereta masuk dalam rumah karang!!"

Ayahku melaung dari dalam rumah taktala aku hendak keluar. Dalam hatiku berdetik, "Ayah ni cm PMS je... Asyik marah-marah sahaja kebelakangan ni"

Emak aku menghantar aku pergi ke sekolah pagi ni. Aku ada kelas tambahan Kimia dan Add Math. Sesampai di sekolah, aku lihat takde sorang pun pelajar kat dalam tu (ada sorang je... :P). Ok. Aku masuk je... kemudian duduk kat kantin. Tunggu kengkawan lain datang. Bese aku naik besikal, hari ni ada program beraya kat umah guru kelas kteorg so, aku naik mak aku (p/s: aku xbwk helmet).

Kawan aku, Assyilla sampai. Aku memulakan bicara dulu.

"Eh, Lala, Eqa tak ikut ke? "

(p/s/s: Eqa tumpang Syila kalo pergi beraya ni. Tapi Syila naik kete. Eqa ni classmate aku gak. )

"Laa... Eqa tak ikut. Ayah dia mausk ICU, ayah dia kemalangan mlm tadi. Accident kat Yong Peng. "

Pergh. Aku tak tahu nak bagi respons ape. Terkejut GLER. Aku tak tahu ape2 pun. Tapi pape pun aku ok lagi la. ICU tu takat hidup lagi, dan ada harapan ok cam biasa, walaupun wad ICU tu untuk keadaan yang kritikal. Aku tahu, ayah Eqa, masih bernafas lagi.

Lama-lama kengkawan lain pun sampai. Mulalah ceritera pasal ayah Eqa masuk ICU. Aku dari jauh dah nampak kawan aku, Zatey tgh bercakap dgn Amir,(erm, boy classmate yang ada scandal dgn Eqa. Aku slalu gak dulu2 kaco diaorg ni hehehe). Aku pergi kat Zatey. Inform yang ayah Eqa masuk ICU

"Ayah Eqa dah tak masuk ICU lagi lah" itulah yang dia balas,

Ha? Betol ke?

Pastu dia dan aku pergi ke kelompok kengkawan aku.

"Weh aku ada satu berita buruk buat korang. "
Sume senyap masa tu.
" Weh, Ayah Eqa dah meninggal. Pagi tadi aku dengar beduk Kampung Sungai Jaya (kat depan umah dia je masjid kampung ni), dalam kul 5pg dah bunyi."

Honestly sume tak percaya dgn berita tu. Stunned. Tak sangkalah! Kteorg aru dapat berita ayah Eqa masuk ICU tadi. Dan tadi jugak kiteorang dapat tahu ayah Eqa dah takde. Apalagi, ada yang dah mengalir air mata. Aku ok lagi (control ayu -cool- la :P). Bestfren Eqa lagilah dah sebak dah. Kelas dah nak mula. Aku temankan la kejap bestfren Eqa yang merangkap bestfren aku gak. Bile dia citer nape dia sedih+simpati ya amat, baru lagi terasa nak menangis. Kenapa? ..... Tunggu sampai penghujung entri ni.

Ckgu2 pun turut bersimpati atas kehilangan bapa pelajar kesayangannya jugak. Sampai pengetua masuk kelas Add Math (dalam kul 12 tgh hari lebih kot). Pas abis kelas, kteorg pergi beraya umah guru kelas kteorg yang mengajar kami subjek Fizik. Cadangan kami nak pergi ke rumah Eqa dalam kul 3ptg lebih, coz jenazah arwah Ayah Eqa tiba pada masa tu. So, kteorg pergi beraya rumah cikgu dulu. (LOL, bole pulak fikir pasal raya).

Kteorg dok melepak kejap (kejap ke? setat dari kul 1 lebih sampai kul 3), sembahyang, dan makan. Pas makan kteorg wat kecoh dalam umah cikgu, maklumlah sume 13 orang perempuan yang buat riuh mengambil gambar dan tolong sedikit sebanyak cikgu hidangkan makanan kat peljar2 yang bakal berkunjung kat umah cikgu tu... (xde la, hujan masa tu, camne nak kuar. *ceh alasan* :P).

Sebelum sempat kami meng-"chow"-kan diri, sesi bergambar memang tak boleh nak miss. Kteorg terus menuju ke rumah Eqa. On the way, da pulak kemalangan ringan berlaku kat kawan rumah aku, taman perumahan. Kereta langgar motor. Budak naik motor, budak tu pun cam kenalan kawan aku gak dan seorang warga 40-an bangsa Cina. Aku perasan gak, orang Cina tu dok dalam kereta dia. Budak yang kene langgar kat luar. Kteorang lalu je kat kawasan tu. Tapi ada kawan aku yang kat row paling last, diarog pergi tolong. Aish.... baiknya...

Parking motor kat depan rumah Assyilla yang berhadapan dengan rumah Eqa kat Kampung Sungai Jaya, kteorg tunggu kwn2 yang lain yg blom sampai. Diaorg lambat. Jalan dulu je lah. Sampai kat umah Eqa, suasana memang sayu. Tambahan ada efek langit mendung setat dari pagi tadi. Pergh.... tinggal masa air mata nak jatuh je, jadi lah drama sedih. Kteorang tunggu Eqa balik dari tanah perkuburan. Laaaa, rupa2nya jenazahnya dah sampai pukul 3 tadi. Kteorg lambat cket. Dah nak dekat Asar gak sampai situ.

Ayah Eqa rupa2nya, kene langgar lari. Mula-mula dia kene langgar dan kteorg tak tahu dgn apa dia kene langgar. Pas kene langgar ayah Eqa kene langgar dengan lori. Pergh, kawan aku dah menangis dah. Aku tak leh tahan dgr cter tu. Coz, aku bole bygkn cmne. So, aku jadi TAKOT GLER. (p/s/s/s: Aku blom menangis lagi. Cume menyibukkan diri menenangkan kawan aku yang dah meleleh air mata tu)

Kteorg menunggu kedatangan Eqa. Tengah aku syok layang feeling sedih ni, tiba-tiba kawan aku tegur.

"Bell aku nak tergelak tengok ko. Dah macam penyambut tetamu la. Aku nak sedih dah jadi ketawa... "

Oh yea. Kteorg tak masuk rumah pun. So 13 orang tu berdiri la kat depan bangal tepi rumah Eqa. Beratur lak tu...

"Kang kalo Eqa mukanya tabah. Kte pun jadi tabah. Kalo Eqa mukanya sedih, kte pun menangis... " kawan aku beri cadangan. Hurm, masuk akal gak...

Akhirnya Eqa sampai. Pergh muka dia sedih gler. Dia banyak menangis. Apa lagi, kteorg dari jauh dah meleleh dah termasuk lah aku yang baru setat nk kuar air mata. Sedara-mara dia peluk dia dan bagi kata-kata rangsangan la. Lama gak kteorg tunggu diaorg siap sampai air mata yg meleelh dah kering. Lol. Akhirnya dia nampak gak kat kteorg. Masa nak jalan kat tempat kteorg, dia menangis lagi... Apa lagi, kami turut menangis jua. (LOL, menangis balik) . Kteorg peluk dia, dan bagi kata-kata semangat.

Pergh aku tak boleh nak tahan air mata kalo aku ckp kat dia kata-kata semangat. Aku cakap kat Eqa, "Semoga ayah Eqa ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman". Nak abiskan ayat tu, punyalah payah.
Siap suma peluk Eqa, baru la Eqa cter cmne ayah dia meninggal. Lama gak berdiri kat situ...

Tak lama kemudian, hujan turun. Kteorg kene pergi lah. So,kteorg bagi kata-kata semangat lagi.

"Eqa, ni aku nak pesan," aku mulakan kata-kata aku (p/s/s/s/s: air mata turun laju woo), "Kan ada 3 perkara yang boleh tolong ayah Eqa kan? Jadi, pemberian anak kepada ayah buat masa ni adalah doa yang tak putus-putus.... Eqa tabah ea?"
(kat ayat ni lagi laju. Aku sebak gler.... )

Singkatkan cter... kteorg pun bertebaran di atas muka bumi Bukit Gambir ni, pulang ke rumah masing-masing.

Aku cter kat mak. Memang aku nak cter sesangat dari A sampai Z. Aku patut mintak maaf kat ayah. Ada baca kan, detikkan hati aku kat ayat awal entri ni...

(Mak, Ayah... mintak maaf banyak2. Selamat Hari Raya. Maaf Zahir dan Batin... :P)



Eqa adalah seorang yang telah menghadapi banyak cabaran semakin dia menghampiri SPM. Dia kehilangan pak cik kesayangannya tahun lepas (masuk surat khabar Berita Harian), ibunya sakit pada awal tahun lalu, teman rapat Eqa yang juga teman rapat buat Ayah Eqa telah kembali ke rahmatullah, dan kini ayahnya pula. Tinggal sebulan setengah sahaja lagi kami akan menduduki SPM, dan kami sebagai kawan sekelas Eqa akan membantu Eqa dalam pelajaran sedaya upaya yang kami mampu untuk bantu.

Al Fatihah buat ayah Eqa, arwah Encik Ahya... Semoga Allah swt mengampunkan dosa-dosa ayahnya dan menjauhkan beliau dari seksaan kubur/neraka. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan