Ahad, Julai 26, 2009

Aku ingin menangis

Aku terasa tertekan.
Hampir 50% tekanan sudah menimpa ku.

Aku tak tahu aku patut berkongi cerita dengan siapa.
Semua kengkawan aku berkongsi masalah mereka denganku.
Tetapi, aku?
Aku... tak tahu. Aku hanya dapat ekspressikan masalahku melalui menulis nota di handphone dan menulis di blog.
Aku tak dapat melepaskan sepenuhnya tekanan itu.

Aku tertekan dengan diriku.
Selalu kehilangan daya usaha untuk mencapai impian 11A1.

Aku tertekan dengan kawan.
Aku tak mampu untuk berkomunikasi dengan baik dengannya. Dia merupakan teman baikku sejak tingkatan 1. Semua orang tahu. Semua orang mungkin sedar, aku sudah kurang bercakap dengan dia. Aku tahu, dia juga sedih dengan sikapku ini.
Apatah lagi diriku. Aku tak mampu. Aku tak tahu. Aku kadang-kadang terasa letih untuk mencari penyelesaian untuk berkomunikasi baik denganmu. Aku juga kadang-kadang terasa letih untuk menghalau keluar perasaan tidak suka dalam diriku. Aku hanya mampu untuk mendiamkan diri. Aku minta maaf...

Aku tertekan dengan pelajaran.
Aku masih terkapai-kapai untuk memahami ilmu. Aku mengamalkan latih tubi dari sekarang. Tetapi, bagiku tidak mencukupi. Aku mahukan lebih. Semangat aku yang membara terpadam begitu sahaja apabila kemalasan menguasai diriku.

Aku tertekan dengan tugasan.
Sejak masuk ke bulan 7 ini, aku seringkali tidak menjalankan tugasku dengan begitu baik. Teman-teman seperjuangan seringkali tidak mahu memberikan kerjasama. Malah, aku ditinggalkan keseorangan dalam tugasan ini. Beberapa hari yang lalu, aku mengeluh kepada sahabat setia ku, "Aku sudah kehilangan semangat untuk buat kerja-kerja pengawas. Aku sudah letih"
Astaghfirullahal azim... Aku tidak spatutnya mengeluh... Alhamdulillah aku dapat tugasan ini.

Aku tertekan dengan harapan.
Guru-guruku sudah meletakkan harapan pada diriku unutk berjaya dengan cemerlang nanti. Alhamdulillah. Tetapi aku juga mahukan kejayaan yang sedemikian, namun, aku tertekan. Sekiranya aku gagal berada di landasan kecemerlangan, mereka akan mengkaji, kenapa. Aku akan tertekan. Aku tidak berapa suka sekiranya ada orang ingin mengambil tahu rahsia yang aku simpan dari semua orang.

Aku tertekan dengan perasaanku.
Kenapalah pada saat-saat genting sebegini, aku masih memendam rasa pada seseorang? AKU TAHU, aku tidak sepatutnya jadi sebegini. Tetapi, aku tak mampu untuk mengelakkannya. Tetapi, aku mampu, insyaallah, mengubah perasaan itu kepada satu dorongan semangat buatku. Sebuah benteng buatku. Terima kasih aku ucapkan kepada dia, kerana muncul dalam hidupku. Bersyukur aku kepada Allah swt, Engkau telah memperlihatkan sifat-sifat mulia-Mu padanya, kepadaku... Alhamdulillah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan