Sabtu, Julai 04, 2009

Dugaan anak soleh

Assalamualaikum wahai pembaca yang budiman,

Hmm, hari ini aktiviti kat sekolah "best" sangat. Persatuan IT menganjurkan kursus membuat blog. Cikgu pula telah memilih saya sebagai facilitator untuk kursus ini. Hmm, saya rasa saya tak menjalankan amanah itu dengan sebaiknya. Kelam-kabut jugalah tadi. Yang itu panggil yang sini panggil, yang kat makmal sebelah pun panggil. Hmm, tapi... still "cool" lah.

Buat blog bagi saya, agak sukar juga, walaupun saya sudah mempunyai lebih kurang 6 buah blog, tetapi, ia memang menguji kesabaran...

Ayah pula marah sebelum saya pergi ke sekolah hari ini. Dia menegur saya atas sikap saya yang agak keterlaluan mementingkan perihal sekolah berbanding tumpuan saya pada SPM bulan 11 ini. Ayah kata lagi, kalau sikap "superman" saya ini berterusan, dengan izin Allah swt saya akan gagal SPM. Gagal ke Universiti, gagal ke maktab.

Biar betul? Saya pun keliru... Mak kata, teruskan sahaja, tetapi jangan over sangat.

Bukannya saya tidak belajar, saya belajar. Saya jarang tertinggal kelas tambahan pada tahun ini. Cuma, amalan saya mulai menyusut sejak saya mulai menjalankan tugas saya sebagai seorang pengawas yang tegas beberapa bulan yang lalu.

Sebelum ini, lagilah teruk. Saya menggilai dunia "fangirl", mengilai artis jepun yang kafir itu. Berkawan dengan orang-orang kafir. Saya keluar dari dunia "fangirl" sejak saya mulai mengambil serius tentang tanggungjawab saya sebagai seorang pengawas. Tambahan pula, saya diberikan tugas yang amat penting setiap hari... Saya bersyukur sesangatnya kepada Yang Maha Mensyukuri yang saya sudah menjauhi dunia "fangirl" itu. Tambahan pula, saya sendiri telah dilukai oleh kawan yang rapat saya di dunia itu.

Biar betul? Saya pun keliru... Mak kata, teruskan sahaja, tetapi jangan over sangat.

Ya Allah, sungguh besar dugaan yang Kau hendakkan aku untuk tempuhinya. Walau seringkali aku mengatakan "Aku tak mampu menanggung dugaanmu, ya Allah..." tetapi, aku teringat akan kata-kata sahabatku, "Allah tidak akan menimpakan sesuatu dugaan di luar kemampuan kita"
serta firman-Mu, "Allah tidak pernah menzalimi hamba-hamba-Nya"... aku pasrah.

Saya hampir-hampir nak mengalirkan air mata semasa saya menceritakan semula masalah ini kepada sahabat baik saya, Nabiha. Tapi tak jadi, sebab ada budak lelaki di belakang... Nabiha berikan saya satu nasihat yang berguna, "Walau sejahat mana ibu bapa buat sesuatu pada anaknya, anaknya tidak layak untuk mendendami mereka kerana mereka masih lagi ibubapa mereka."

Ya benar sekali. Saya mesti buang jauh-jauh rasa ini. Taat kepada ibu bapa, itu sebaik-baik pahala buat anak yang soleh...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan